Bornholmtunnelen

5 milliarder kroner - eller tyve

P√• F√¶r√łerne blev man i 2002 f√¶rdig med at bygge den knap fem kilometer lange vejtunnel V√°gatunnilin under Vestmannasund, der g√•r knap 105 meter ned under havoverfladen. Tunnelen har kun kostet omkring 240 millioner kroner og √•bnede den 10. december 2002.

Den 29. april 2006 √•bnede den 6.2 km lange Nor√įoyatunnilin, som ligeledes har kostet under en halv milliarder kroner at bygge. (Se billeder)

Der er omkring 35 kilometer mellem Vang og Sandhammaran i Sverige - med op/nedk√łrsel kommer tunnelen nok op p√• over 40 kilometer.

Hvis man kunne bruge den samme teknik som p√• F√¶r√łerne, vil en syv gange s√• lang tunnel mellem Bornholm og Sverige koste omkring 2-3 milliarder kroner - eller svarende til 5-7 √•rs oms√¶tning p√• BornholmsTrafikken.

BornholmsTrafikkens årlige driftsudgifter har de seneste år ligget på omkring 400 millioner kroner om året - med et driftsunderskud på omkring 100-150 millioner kroner om året.

Hvis BornholmsTrafikkens nuv√¶rende √•rlige drift p√• 400 millioner kroner kan overf√łres til en 30-√•rig finansiering af en tunnel, vil man have omkring 10 milliarder til at bygge Bornholmtunnelen.

P√• et m√łde den 18. april 2006 kom en tunnelekspert fra COWI med et optimistisk bud p√• en pris mellem 5 og 20 milliard kroner. L√¶s mere om m√łdet her.

Mike Smith fra tunnelbuilder.com skriver 3-11-2002:

There is an abundance of knowledge amongst Norwegian contractors about fjord crossings of up to 10 km length. Equally, having opened the world's longest road tunnel last year, they know a lot about tunnels up to 25 km in length. To apply this knowledge to a subsea tunnel of 35 km is within the limits of credibility. Since Laerdal, the equipment has improved, to the extent that Atlas Copco now offers fully-computerised drillrigs that will advance 6 m/round drilling an exact profile; Dyno Nobel offers emulsion explosives that will ensure maximum returns on this quality of drilling, with less noxious fumes; Swedvent offers fans that will ventilate over the distances involved; and Volvo offers loaders and haulers.

So, you have the skills and equipment available on your doorstep. What will it cost? Ten years ago Statens Vegvesen achieved less than Euro 5,000/m on Flam-Gudvangen, which at 11.5 km was the longest road tunnel at the time, and was developed from one portal. On the assumption that your Bornholm tunnel can be developed from two portals, and allowing for cost escalation on the 17.5 km distances from portal to centre, I would expect bids in the order of Euro 10,000/m, so you should get some change from Euro 350 million [2,5 milliarder dkr, red.] for the complete job.

Priseksempler:

Storebæltsbroen:
Budget: 10.345 mio. kr.
Pris: 13.878 mio. kr.
Overskridelse: 34 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

Storebæltstunnelen:
Budget: 3.518 mio. kr.
Pris: 7.745 mio. kr.
Overskridelse: 120 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

√ėresundsforbindelsen:
Budget: 14,900 mio. kr.
Pris: 21.900 mio. kr. (Seneste sk√łn)
Overskridelse: 50 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

K√łbenhavns Metro
Budget: 4.500 mio. kr.
Pris: 9.000 mio. kr. (seneste sk√łn)
Overskridelse: 100 pct.
I/S mellem √ėrestadsselskabet og K√łbenhavns Kommune

Far√łbroen:
Budget: 745,8 mio. kr.
Pris: 969,2 mio. kr.
Overskridelse: 30 pct.
Offentligt

Victoria Line, Metro i London:
Budget: 48,1 mio. pund
Pris: 70,0 mio. pund
Overskridelse: 45,5 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

Tunnelen under Den engelske Kanal:
Budget: 2600 mio. pund.
Pris: 4650 mio. pund
Overskridelse: 78,8 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

Kilde: KL.