Bornholmtunnelen

Kommentarer

Anders Pedersen skriver (27/5 2003):

Bel√łb som nordm√¶nd er villige til at bevilge til at f√• fastlandsforbindelse:
√ėen Stokk√łya med 300 indbyggere har f√•et fastlandsforbindelse via en 525 meter bro til 120 milioner kroner, dvs. 400.000 kroner pr indbygger (overf√łrt til Bornholmtunnelen er der basis for 17,1 mill. danske kroner kurs 0,95).

Daniel Holm Hansen skriver (16/6 2003):

Som udenbysbornholmer, lyder forslaget ganske godt. Ikke mindst vil rejsetiden for at komme "hjem" v√¶re en del kortere, men ogs√• mere fast. Alt taget i betragtning, s√• er hurtigf√¶rger ikke for stabile og der er ogs√• skift fra og til tog/bus som skal tages i betragtning. N√•r nu k√łbenhavnerne vil af med natf√¶rgen, s√• lad dem dog (selvom det er den rute jeg s√• godt som altid bruger), men under foruds√¶tning af at der kommer en erstatning i form af en bro/tunnel.

--

Der er forskel på Bornholm og Langeland

Af S√łren Wolff, 25-09-03

Langeland bruges som skr√¶mmeeksempel, hver gang der er tale om faste forbindelser fra Bornholm til omverdenen. Der er alts√• v√¶sentlig forskel p√• de to √łer. Dels er Langeland betydeligt mindre, har langt mindre afvekslende natur at byde p√•, og adskiller sig i √łvrigt ikke fra det n√¶rmeste "fastland", Sydfyn. Bornholm ligger betydeligt mere afsondret fra Danmark og har landets mest afvekslende natur. Sagen er, at der er masser af mennesker, som meget gerne vil bo eller blive boende p√• Bornholm, hvis bare der var besk√¶ftigelsesmuligheder.

Et af Bornholms st√łrste problemer i den retning siges netop at v√¶re transportmulighederne. Hvis de bare er l√łst tilfredsstillende, skulle der ogs√• v√¶re mulighed for besk√¶ftigelse og etablering af arbejdspladser.
Derfor kan jeg ikke umiddelbart forst√•r tidl. amtsborgmester Knud Andersens afvisning af tankerne om en tunnel. Det er lidt lettere at forst√•, at direkt√łren for BornholmsTrafikken kan have sv√¶rt ved at se perspektiverne i at blive gjort arbejdsl√łs. Men jeg forst√•r ikke rigtig, hvorfor chefen for Sund og B√¶lt blankt afviser tankerne, bare fordi han mener, at der er andre mere p√•tr√¶ngende infrastrukturelle opgaver.

Hvad koster to nye f√¶rger til Bornholm? M√•ske 700-800 mio. kroner pr. stk? Hvis man kan bygge en tunnel for 2 mia. kr. synes det oplagt at unders√łge sagen n√¶rmere og f√• klarlagt, hvad der skal til for at realisere projektet. Men det er da ikke sikkert, at det er Sund og B√¶lt, der skal sp√łrges om at unders√łge sagen. Men snarere et foretagende, der ikke er pr√¶get af sn√¶vre interesser og indsyltet i det politiske spil om, hvad der er vigtigst her i Danmark. I disse tider, hvor man taler s√• meget om udlicitering og udbud, var det m√•ske ligefrem en id√© at kaste forslaget ud til nogle private virksomheder, der kan se en fordel ved at f√• lov til at st√• for opgavens l√łsning.

Det nytter jo ikke noget, at en lang r√¶kke personer er klar til at skyde forslaget om en tunnel i s√¶nk, f√łr der er lagt kendsgerninger p√• bordet. Og det, der er brug for nu, er at sagen bliver unders√łgt lidt grundigere og nogle sandsynlighedsberegninger bliver lagt frem. Det er indlysende for mig, at hvis projektet bliver v√¶sentligt dyrere end de 2 mia. kr., s√• er det ikke interessant, for s√• kan det ikke finansieres med rimelige tunnelafgifter, der vel ogs√• skal d√¶kke l√łbende driftsudgifter. Men er prisen de 2 mia. kr., s√• havde det v√¶ret rimeligt, at staten betalte dette engangsbel√łb for at l√łse Bornholms transportproblemer √©n gang for alle - og for at slippe for fremtidige ubehagelige konfrontationer med en befolkningsgruppe, der ofte f√łler sig svigtet af Christiansborg.

--

Har du en kommentar om projektet, du gerne vil have med på siden, skriv til peter@harteg.dk.