Bornholmtunnelen

Pressemeddelelsen

Udsendt 26. april 2005 kl. 8:39

"Det f√łrste spadestik til en fast forbindelse mellem Bornholm og Sverige"

PRESSEMEDDELELSE

Der indkaldes til pressem√łde

Torsdag den 5. maj 2005 kl. 5.55
(man bedes m√łde 10 minutter tidligere)

Ringegård, Ringedalsvej 14, Vang
3790 Hasle

Kristi Himmelfartsdag 2005 vil en gruppe borgere på Bornholm tage spaden
i egen h√•nd og stikke det f√łrste stik ned i undergrunden til en
tunnelforbindelse mellem Bornholm og Sverige. Elementerne himmel, hav og
jord forenes på det magiske tidspunkt tidligt om morgenen kl. 5.55 5/5 05.

De f√łrste spadetik til en fast forbindelse under Bornholmgat foreg√•r
ikke alene på dagen, hvor gode kristne fejrer den opstandnes kraft. Det
er også 60 års dagen for Danmarks befrielse, som jo for Bornholms
vedkommende blev efterfulgt af bombningen af R√łnne og Neks√ł 7.-8. maj 1945.

Bombningen af Bornholm var historiens værste forglemmelse af Bornholm,
men absolut ikke den eneste forglemmelse af √łen, der har v√¶ret. Det er
p√• tide, at staten nu tager ansvar for Bornholm og sikrer √łen en hurtig
og stabil forbindelse til den √łvrige omverden.

-- 

Om spadestikkerne

-- 

For knap 34 år siden var Jacob Ludvigsen også med til at skrive
Danmarkshistorie, da han dannede fortrop i etableringen af Christiania.
Til dagligt kæmper Jacob Ludvigsen for bornholmsk selvstyre, men han går
ikke ind for bornholmsk projektionisme og ser en tunnel som en åbning
til omverdenen. I 1981 var Jacob Ludvigsen med til at udstede
bornholmske penge og i 1993 satte han Bornholm til salg i International
Herald Tribune.

PR-manden og vinhandler S√łren Wolff var redakt√łr for Dagbladet Bornholmeren indtil indtil 1991, da han besluttede at blive selvst√¶ndig. Godt tre √•r senere lukkedes avisen af uforst√•elig grund af bedrevidende folk ovrefra. S√łren Wolff har til dato v√¶ret den flittigste l√¶serbrevsskribent, der har argumenteret mest for en tunnel i pressen.

Peter Andreas Harteg er initiativtager til projektet Bornholmtunnel.dk.
Han var stifter og formand i en årrække for Foreningen BAGlandet
Bornholm, der bl.a. kæmper for, at flere unge vælger at bosætte sig på
Bornholm.

Advokat Christian Dohn deltager også i ceremonien. Bagmændende for
Bornholm-tunnelen arbejder på dannelsen af et tunnel-konsortium, evt.
med tegnelse af folkeaktier i projektet. Christian Dohn skal være
chefjurist for et sådan konsortium.

-- 

Bornholms trafikbetjening er Danmarks ansvar

-- 

Bornholm har brug for en stabil og fleksibel livsnerve til omverdenen.

Vi har brug for en tidssvarende forbindelse til omverdenen, så Bornholm
kan udvikle sig p√• lige fod med det √łvrige land.

Prisen for en tunnel mellem Bornholm og Sverige vil ligge på et sted
mellem to og 30 milliarder kroner.

Verdens længste vejtunnel er Lærdaltunnelen i Norge, der åbnede i år
2000. Den er 24,5 kilometer og har kun kostet lidt over en milliard
kroner at bygge.

P√• F√¶r√łerne blev man i 2002 f√¶rdig med at bygge en knap fem kilometer
lang vejtunnel under Vestmannasund, der går knap 105 meter ned under
havoverfladen. Tunnelen har kun kostet omkring 240 millioner kroner.

Der er omkring 35 kilometer mellem Vang og Sandhammaran i Sverige. Hvis
man kan bruge den samme teknik som p√• F√¶r√łerne, vil en syv gange s√• lang
tunnel mellem Bornholm og Sverige koste under 2 milliarder kroner -
eller svarende til fem års omsætning på BornholmsTrafikken.

Hvis BornholmsTrafikkens nuværende årlige drift på 400 millioner kroner
kan overf√łres til en 30-√•rig finansiering af en tunnel, vil man have
omkring 10 milliarder til at bygge Bornholmsgat tunnellen.

Den n√łjagtige pris p√• en tunnel kender ingen, f√łr der iv√¶rks√¶ttes en
unders√łgelse af forholdene i undergrunden i Bornholmsgattet og man
r√•df√łrer sig med blandt andet norske tunneleksperter.

En s√•dan unders√łgelse b√łr iv√¶rks√¶ttes nu.

Læs mere om tunnelprojektet på bornholmtunnel.dk på internet.

--

Med venlig hilsen

Peter Andreas Harteg
Knarregårdsvej 5
3790 Hasle

tlf. 56 96 96 69