Bornholmtunnelen

Folketingsvalg 2007

Jeppe Kofod - Socialdemokraterne
Jeg vil da godt tage op om ikke staten kunne st√• for en forunders√łgelse af et evt. tunnelprojekt for Bornholm. Men som du siger er den moralske opbakning meget vigtigt. Det vil jeg meget gerne give. Det er vigtigt, at Bornholm ligestilles og sammment√¶nkes med det √łvrige land, n√•r et g√¶lder trafik og infrastruktur. Vi st√•r overfor en ny Femern forbindelse - og selvf√łlgelig skal Bornholm ogs√• have sin del af trafikinvesteringerne (og v√¶re omfattet af statsgarantimodellen). (01.11.07)

Peter Juel Jensen - Venstre
En tunnelforbindelse til Bornholm lyder umiddelbart som en vanvittig ide. Der vil v√¶re tale om en meget stor investering, men n√•r man t√¶nker p√• de summer Infrastrukturkommisitionen p√•regner, at skulle anvende, for at bringe infrastrukturen op p√• et passende niveau i resten af Danmark, er ideen m√•ske alligevel v√¶rd at unders√łges til bunds.
Derfor b√łr man fra statens side bevilge en forunders√łgelse, for at se om projektet har nogen gang p√• jorden. For f√łr man har et udgangspunkt til at skyde projektet ned, s√• b√łr man v√¶re positiv. En tunnel vil give et l√łft til det bornholmske samfund, dvs. at de knap 750 mio staten give et tilskud til Bornholm, s√• en s√¶rligt vanskeligt stillet kommune, kunne m√•ske ad √•re afviklet, da det ikke l√¶ngere vil v√¶re n√łdtvendigt. Oveni kan man ligge tilskudet til driften af BornholmsTrafikken. Havde BornholmsTrafikken og dermed Bornholm, f√•et det tilskud der skulle til at drive en anst√¶ndig sejlads, der kunne ligestille Bornholm med resten af Danmark, ja s√•, havde vi v√¶ret t√¶t p√• 1 milliard.
K√¶re Peter Harteg - du og dermed Bornholm √łnskes al mulig held og lykket med projektet. Jeg vil tage dine tanker og gode ideer med til Christiansborg, s√•fremt jeg f√•r mulighed for dette.
God arbejdslyst! (04.11.07)


Jens Rathmann Hansen - Kristendemokraterne
Energim√¶ssigt ville det v√¶re en god ide, dog kr√¶ver det en stor forunders√łgelse og derefter en parathed hos politikere √≠ Sverige og Danmark.
Det handler jo heller ikke kun om få den etableret, fordi den er jo nok også kostbar at vedligeholde og Sverige skal blive mere fleksible så vi slipper for toldere og andre forstyrrelser.
Der er ingen tvivl om at det er en super ide og jeg vil arbejde for ideen, tænk det brand Bornholm vil blive, det svare jo til at man boede på landet på sjælland.
Vi må igang med at få etableret en tunnelmafia, jeg vil gerne forslå Jeppe Kofod som godfather.
Men igen, det er vigtigt at finde ud af, hvad den skal koste og der er jeg enig med Jeppe Kofod om at staten kunne st√• for en forunders√łgelse. (02.11.07)

Niels Chresten Andersen - Kristendemokraterne
I betragtning af trafikale forbindelsers helt afg√łrende betydning for Bornholms udvikling finder jeg det helt naturligt at staten i regi af infrastrukturkommissionen ogs√• st√łtter en forunders√łgelse af en tunnelforbindelse mellem Bornholm og Sverige.
En forunders√łgelse skal have til form√•l at skabe et mere oplyst grundlag for at kunne vurdere fordele og ulemper, samt ikke mindst hvorvidt et s√•dant projekt kan realiseres rent praktisk (geologi mv.) og indenfor rimelige finansielle rammer.
Personligt er jeg skeptisk, dels fordi jeg frygter at f√łlgen bliver en mere s√•rbar trafikal tilg√¶ngelighed (mere enstrenget gennem nedprioritering af andre forbindelser), dels fordi Bornholm mister din reelle √ł-status (immateriel v√¶rdi). (02.11.07)

Andreas √ėstergaard - Ny Alliance
Bortset fra min uvilje mod at skulle over udlandet (Sverige) for at komme til resten af Danmark kan jeg godt se fordelene ved at bygge en tunnel.
Den vil, ud over kortere rejsetid, give den forn√łdne frihed til at bestemme eget afrejsetidspunkt uden at v√¶re afh√¶ngig af b√łlgeh√łjde, kapacitet og aflysninger.
En tunnel vil givet v√¶re et stort plus for Bornholm, b√•de for fastboende og turister, s√• det projekt st√łtter jeg gerne.
Jeg ser ogs√• gerne, at staten yder tilskud til forunders√łgelserne. (02.11.07)

Poul Overlund-S√łrensen - SF
Da jeg ikke sk√łnner at der er et tilstr√¶kkelig realistisk grundlag for en Bornholmtunnel, end ikke til at begrunde anvendelse af st√łrre midler til en forunders√łgelse, er det nok ikke mig du skal s√łge opbakningen hos. (02.11.07)


Bjarne Thyregod - Enhedslisten
Jeg vil give min fulde st√łtte til at der skaffes midler til en forunders√łgelse af muligheden for at etablere en tunnel mellem Sverige og Bornholm og omkostningerne derved. Det g√łr jeg fordi en tunnel vil kunne medvirke til at l√łse en r√¶kke af Bornholms problemer omkring: besk√¶ftigelse, etablering af arbejdspladser/virksomheder, pendling, tilflytning og overdreven forurening fra skibsfarten.
En Tunnel vil for det f√łrste kunne skabe en stabil transportvej til resten af landet uden afh√¶ngigheder til vind, vejr og elendigt skibsmateriel - Tunnellen vil give regularitet og trov√¶rdighed Tunnelen vil neds√¶tte transporttiden og muligg√łre transport p√• alle tider af d√łgnet - alts√• en k√¶mpe gevinst for pendlere og virksomheder p√• √łen.
Med togforbindelser direkte fra Bornholm til K√łbenhavn vil der v√¶re et reelt transporttilbud for pendlere, ligeledes vil gods kunne transporteres direkte ud p√• jernbanenettet - alt i alt en k√¶mpe gevinst for milj√łet.
Så en tunnel kan være et startskud for en positiv udvikling for Bornholm - selvom der stadig vil være mange andre hindringer der skal overvindes. (03.11.07)

Michael Rex - Dansk Folkeparti
Hermed et par linier om min holdning til en bornholmertunnel.
Jeg st√łtter en unders√łgelse af hvor stort behovet er, en evt. placeringsmulighed og omkostningerne. Et meget l√łst overslag vil v√¶re, at unders√łgelse, etablering af tunnel samt landanl√¶g vil koste omkring 40 mia. kr. (Til sammenligning kostede Storeb√¶ltsbroen 30 mia. kr., og der er sket prisstigninger siden). Investeringer i denne √łkonomiske st√łrrelsesorden anser jeg ikke for realistiske at gennemf√łre. Pengene kunne bruges bedre p√• at udbygge f√¶rgetrafikken til og fra Bornholm. Men det er ok med en unders√łgelse, s√• har vi alle noget konkret at forholde os til.. (03.11.07)

Thor Gunnar Kofoed - Venstre
Jeg vil fortsat arbejde på, at der kommer en tunnel mellem Bornholm og Sverige, og hvis jeg får mulighed for at påvirke det, skal resten af Danmark også begynde at vende sig til tanken.
En fast forbindelse til Bornholm er ikke længere en umulig tanke. Tunnelforeningens benarbejde har sat tankerne i bornholmernes bevidsthed, så derfor kan ideen ikke længere ties ihjel. Tiden er inde til at sætte yderligere fart på.
Derfor skal en fast forbindelse unders√łges hurtigst mulig, og her vil jeg arbejde for, at staten g√•r ind og d√¶kker mindst 50 % af udgifterne til en forunders√łgelse.
Det er også i statens interesse, at diskussionen hurtigst mulig kommer til at handle om et reelt projekt.
Jeg vil ogs√• arbejde for, at en fast forbindelse tages ind i fremtidsplanl√¶gningen for trafikl√łsninger i Danmark, for jo hurtigere det bliver en naturlig tanke hos trafikplanl√¶ggerne, jo hurtigere kommer l√łsningen. (08.11.07)

 

Undermenu