Bornholmtunnelen

Kommunalbestyrelsen 2011

Kære bestyrelsesmedlem

Jeg er i gang med en rundsp√łrge til kommunalbestyrelsesmedlemmerne om deres holdning til et forstudie om en tunnel mellem Bornholm og Sk√•ne.

I f√łlge en unders√łgelse lavet af DR Bornholm i september i √•r er 62 procent af bornholmerne positive over for tanken om en tunnel. Unders√łgelsen er baseret p√• 1.400 svar fra herboende bornholmere.

Giver du som bornholmsk kommunalbestyrelsesmedlem opbakning til, at de to bornholmske folketingsmedlemmer arbejder for, at staten finansierer et forstudie, der skal belyse √łkonomien, mulighederne og de milj√łm√¶ssige konsekvenser i projektet?

Svar med et JA / M√ÖSKE / NEJ helst indenfor en uge.

Du må rigtig gerne komme med et uddybende svar, men svar venligst også med en af 3 ovenstående valgmuligheder

Resultatet vil blive offentliggjort.

Med venlig hilsen

Peter Andreas Harteg
Bornholmtunnel.dk

(Sendt 04/11/2011)

STATUS:

JA: 12
M√ÖSKE: 7
NEJ: 6
UBESVAREDE: 2

Winni Grosb√łll (A) Borgmester: Mit svar er nej. Jeg er meget optaget af at Bornholm taler med en stemme overfor Christiansborg, og at vi koncentrere indsatsen til nogle f√• fokuspunkter hvor vi s√• til geng√¶ld arbejder h√•rdt for at f√• resultater. Et tunnelprojekt er voldsomt bekostligt og vil kr√¶ve uanede m√¶ngder af tid og meget benarbejde i forhold til  finansieringen. Og resultatet vil formentlig f√łrst komme om en lang √•rr√¶kke, det har vi ikke tid til at vente p√•. I stedet mener jeg, at vi skal koncentrere vores arbejde for de omr√•der som giver direkte resultater for Bornholm i stedet for at bruge tiden og opm√¶rksomheden til at k√¶mpe for noget som jeg dybest set tror er urealistisk. Og s√• er jeg personligt ogs√• en af de, som godt kan lide charmen ved at bo p√• en √ł. Jeg synes faktisk at Bornholm mister noget af dens enest√•ende kraft for mig, hvis man bare kan s√¶tte sig ind p√• en motorvej og k√łre direkte igennem. Hvorfor skulle det s√• v√¶re noget s√¶rligt p√• Bornholm? (15-11-2011) winni-aakermann-grosb?ll

Steen Colberg Jensen (V)
1. viceborgmester
Min principielle holdning til Bornholms trafikale forbindelser med omverdenen - herunder sp√łrgsm√•let om en fast forbindelse -  har ikke √¶ndret sig siden jeg svarede p√• en henvendelse fra Lokalavisen tilbage i 2008 - et svar jeg, s√• vidt jeg erindrer, tidligere har fremsendt til dig.
Et projekt som en fast forbindelse til Sverige, vil som udgangspunkt kræve en enig udmelding fra Bornholm, hvis det skal have nogen gang på jord blandt de bevilligende instanser. Altså politisk enighed, opbakning fra erhvervsliv, faglige organisationer samt bornholmerne generelt. Nedenfor mit svar til Lokalavisen i 2008 (09-11-2011)

steen-colberg-jensen

Torben R√łnne-Larsen (O)
2. viceborgmester

Ja
(05-11-2011)

torben-r?nne-larsen

Bjarne Kristiansen (L)

Nej. Som jeg tidligere har n√¶vnt skal der v√¶re interesse p√• begge sider af en fast forbindelse. Sverige har ikke nogen interesse i denne og vil naturligvis ikke investere eller ligge landanl√¶g til.
Desuden mangler der i debatten at I som forening opererer med en l√łsning der baserer sig p√• bil tog. Hvilket vil sige samme 
afh√¶ngighed af afgange som idag. Ikke ydeligere flexibilitet end ved  f√¶rger. N√•r jeg i debatten fremf√łrer dette forsvinder optimismen hos  de f√• tilh√¶ngere jeg har m√łdt.
I min verden skulle vi basere alle kr√¶fter p√• √łget flexibilitet og  og mindre pris, og kan derfor kun gentage mit klare nej til at bruge penge p√• en forunders√łgelse. (05-11-2011)

bjerne-kristiansen

Leila Lindén (A)

Min helt personlige mening er, at ja det s√• jeg gerne unders√łgt.
Men p√• den anden side k√¶mper vi jo til dagligt med den offentlige 
√łkonomi, hvor det er en kamp at skaffe penge til et blot rimeligt 
serviceniveau for vores svageste medborgere.
S√• det er en vanskelig prioritering, som vi m√• dr√łfte grundigt 
igennem med vore to folketingsmedlemmer.
(05-11-2011)

leila-lind?n

Leif Olsen (F)

Nej
(05-11-2011)

leif-olsen

Birger Rasmussen (V)

Jeg f√łler mig d√¶kket ind af svaret fra Steen Colberg. (21-11-2011)

birger-rasmussen

Carl Ils√łe (A)

Mit svar er et NEJ.
Projektet er efter min mening aldeles urealistisk ligesom det efter min mening heller ikke er √łnskv√¶rdigt for √łen Bornholm.
Skulle nogen komme med en pose penge og ville betale for en forunders√łgelse, har jeg da bestemt ikke noget imod det, hvis Sverige er med p√• den. (23-11-2011)

carl-ils?e

Erik A. Larsen (V)

Det er ikke lykkedes at få et svar trods flere henvendelser per e-mail, telefonbesked og brev med posten.

erik-a-larsen

Lotte Helms Kjær (L)

Ja da ‚Äď n√•r nu sp√łrgsm√•let her g√•r p√• et forstudie, s√• mener jeg, at det kunne v√¶re af interesse, at f√• det belyst. B√•de i forhold til om der er en reel mulighed, p√• hvilket grundlag det eventuelt vil kunne lade sig g√łre - samt hvilke konsekvenser det i s√• fald vil f√•. (13-12-2011)

lotte-helm-kj?r

Jacob Kj√łller (L√łsg√¶nger)

Det er ikke lykkedes at få et svar trods flere henvendelser per e-mail, telefonbesked og brev med posten.

jacob-kj?ller

Henry Schou Madsen (A)

måske !
(06-11-2011)

henry-schou-madsen

Poul Overlund-S√łrensen (F)

NEJ
(05-11-2011)

poul-overlund-s?rensen

Martin Sten J√łrgensen (V)

Ja - afhængigt af hvem der laver dette -og prisen for det.
(07-11-2011)

martin-steen-j?rgensen

René Nordin Bloch (A)

Ja ;-)
(05-11-2011)

ren?-bloch

Trine Rasmussen (I)

JA ! Selvf√łlgelig skal mulighederne afd√¶kkes og selvf√łlgelig skal en m√•ske ellers " umulig" tankegang vendes i alle hj√łrner, vi m√• og skal ud over klippekanten - ogs√• p√• transport omr√•det. Vi luller os i s√łvn p√• anden vis.
(05-11-2011)


trine-rasmussen

Bente Johansen (B)

JA. Jeg kan se mange perspektiver i ikke at v√¶re afh√¶ngig af diskusioner om f√¶rge tider, kapasitet, teknisk udstyr i lufthavnen mmm. Men bare at kunne k√łre igennem tunnelen n√•r man vil.
Jeg giver gerne min fulde opbakning at arbejdet med en forunders√łgelse. Det ville v√¶re rart at vide om det overhovedet er teknisk muligt.
(05-11-2011)

bente-johansen

Per Ole Petersen (A)

Ja (24-11-2011)

per-ole-petersen

Dorthe Fink (F): Tak for din mail og mit svar er nej. Jeg vil gerne uddybe det: Jeg mener, at diskussionen om en tunnel skal h√¶nge sammen med, hvad det er for et Bornholms samfund vi √łnsker? Det har jeg ikke h√łrt noget om endnu, som kunne f√• mig til at se lyset. En tunnel tror jeg ikke giver ikke flere tilflyttere, virksomheder m.m.  Den vil koste voldsomt meget at anl√¶gge, benytte og turen vil formentligt kun komme ned p√• 50% af sejlturen. En tunnel er en meget s√•rbar l√łsning (sikkerhed/risiko), skal det v√¶re med biltog, hvordan med fragten osv. men mest af alt, s√• har jeg slet ikke fantasi til at se for mig, hvor det tilh√łrende trafikanl√¶g med opmarchb√•se m.m. skal placeres. N√•r det kommer der til, tror jeg ikke der er nogen der vil l√¶gge arealer til. Pr√łv lige at se hvor meget ballade et par vindm√łller kan give? Jeg synes der i mod, at pengene burde bruges p√• at f√• forbedret vores sejlads mellem BO-SE og DE-BO. Det andet der kunne v√¶ret et interessant perspektiv i at dr√łfte er om og hvordan Bornholm kunne f√• del i - v√¶re med i den giganstiske udvikling der p√•g√•r i √ėresundsregionen/Region Sk√•ne. Det kunne m√•ske rykke meget mere end en tunnel. 06-11

dorte-fink

Betina Haagensen (V)

Jeg har ikke noget imod at staten betaler for et forstudie hvis midlerne ikke tages fra andre vigtige omr√•der.
Projektet er sp√¶ndende men jeg stiller mig tvivlende overfor om det er realistisk. (17-11-2011)

betina-haagensen

Erik Lund Hansen (A)

Mit svar er ja. Men jeg har sv√¶rt ved at forestille at svenskerne 
skulle sige ja - hvad skulle deres interesse v√¶re i et s√•dant 
projekt? - og hvor p√• Bornholm skal tunellen "lande". Men som sagt ja til en unders√łgelse, fordi det vil v√¶re fantastisk for Bornholm.
(07-11-2011)

erik-lund-hansen

Lars Kj√łller (V)

måske (15-12-2011)

lars-kj?ller
Lene Feldthus Andersen (L): Ja, principielt mener jeg, at alle muligheder for at forbedre tilg√¶ngeligheden til Bornholm b√łr unders√łges og ses i et samlet samfunds√łkonomisk perspektiv. Den langsigtede m√•ls√¶tning m√• v√¶re at f√• Bornholm reelt integreret i metropolomr√•det √ėresundsregionen med adgang til regionens ressourcer, v√¶re det sig finansielle, videns- eller jobm√¶ssige, hvilket til geng√¶ld vil koble Bornholm bedre til resten af verden. Opn√•s det bedst (det vil sige med en reduktion af rejsetid og for√łgelse af hyppighed) og p√• lang sigt samfunds√łkonomisk rentabelt med udelukkende f√¶rgeforbindelser, med en kombination af f√¶rge og fly eller med en fast forbindelse? Det er da v√¶rd at f√• nogle samlede vurderinger af. I dag diskuterer man f.eks. langt om l√¶nge flyforbindelser som en mulig del af den samfundsbegrundede trafikbetjening af Bornholm, noget der for blot f√• √•r siden blev afskrevet som politisk muligt.  At sl√• til lyd for en forunders√łgelse af en fast forbindelse mener jeg heller ikke beh√łver komme i vejen for samtidig at argumentere for forbedring af de eksisterende l√łsninger. Det tjener alt sammen det samme form√•l, nemlig at sikre Bornholm den bedst mulige tilg√¶ngelighed nu og i fremtiden. Samtidig vil jeg gerne udtrykke min undren over baggrunden for denne rundsp√łrge, nemlig Peter Juel Jensens udmelding om, at det kr√¶ver en samlet kommunalbestyrelses opbakning for, at han vil arbejde for en forunders√łgelse. Det er en trist udmelding af to grunde. For det f√łrste, fordi det blot fremmer og udstiller splittelse omkring vigtige emner for Bornholm ved at overlade ‚ÄĚaben‚ÄĚ til os selv. Det har vi senest set i sp√łrgsm√•let om den nye sejlplan og ser det nu igen omkring de 10 millioner kr. til Bornholm i Havnepakke II. Forligsparterne burde i stedet g√• tilbage og sp√łrge sig selv, hvad var egentlig form√•let med det p√•g√¶ldende forlig? Hvad var det, vi ville g√łre for Bornholm og hvordan opn√•r vi det bedst? At overlade til Bornholm selv at finde kompromisser, er p√• overfladen nobelt, men reelt del og hersk, hvor den eneste taber bliver Bornholm. Det er helt naturligt og p√• ingen m√•de odi√łst, at der ikke er 100% enighed om de ting p√• Bornholm, for der er modstridende interesser og i betragtning af det, skal vi nogen gange hj√¶lpes til l√łsninger. S√• Bornholm burde i stedet for at sk√¶ndes indbyrdes om rigtigheden af det ene eller det andet, st√• samlet om at kr√¶ve, at forligsparterne reder ud, hvad det egentlig var, de ville og s√• sikrer rammer der g√łr, at det kan opn√•s. For det andet, s√• er politisk lederskab vel ogs√• nogen gange at vise vejen frem for blot at f√łlge den. S√• Peter Juel Jensen, tror du p√• sagen, s√• frem den, s√• godt du kan! (15-11-2011) lene-feldthus-andersen

Bjarne Hartung Kirkegaard (K)

Forunders√łgelsesprojektet er meget sp√¶ndende, s√• JA.
Det b√łr teknisk afklares, om tommelfingeren kan vendes op eller ned til en tunnell√łsning.
(06-11-2011)

bjarne-hartung-kirkegaard

Lykke Jensen (A)

Måske, kan ikke rigtig se hvad svenskerne ville få ud af det. For det meste når der bygges broer m.m. mellem to lande, har begge lande en vis interesse i et sådan projekt. Her vil det kun have interesse for os her på Bornholm.
(07-11-2011)

lykke-jensen

Ole Dreyer (F)

( M√ÖSKE )  Hvad er √łkonomien for staten for et forstudie ?
(06-11-2011)

ole-dreyer

Carsten Scheibye (V)
Grundl√¶ggende mener jeg "JA" til, at der iv√¶rks√¶ttes et forstudie finansieret af staten. Mit "JA" er baseret p√• en mere principiel overvejelse om bornholmske √łnsker om trafikal ligestilling, √łget tilg√¶ngelighed, h√łjere frekvens med mere. Dette "JA" foruds√¶tter, at der er en generel tro p√•, at en forunders√łgelse til omkring de 500.000 kr., som I n√¶vner p√• hjemmesiden, kan tilvejebringe et tilstr√¶kkeligt faktabaseret grundlag, som vi kan forholde os til mere konkret. Debatten bliver noget "l√łs i koderne", hvis der eksempelvis opereres med a) bel√łb mellem 5 og 20 mia. kr. afh√¶ngig af havbund med mere, b) er uklarhed om s√•dan forbindelse foruds√¶tter biltog og dermed lavere frekvens, end hvis der k√łres direkte igennem, c) er sp√łrgsm√•l om et eller to tunnelr√łr og usikkerhed om type af tunnel i det hele taget og d) er uklare milj√łp√•virkninger. Det foruds√¶tter videre, at det selvsagt kan indt√¶nkes i den nationale planl√¶gning og dermed ses som en del af den samlede samfundsm√¶ssige trafikplanl√¶gning og investering heri samt har en samlet bornholmsk opbakning. Jeg skal dog tilf√łje, at jeg er meget tvivlende med hensyn til, om der med den eksisterende teknologi med mere kan gennemf√łres en anl√¶gsinvestering, der betyder, at de samlede drift-, vedligeholdese- og kapitalomkostninger ved tunnell√łsningen med rimelighed kan sidestilles med den eksisterende √łkonomi om den samfundsbegrundede betjening af Bornholm, men det er jo blandt det, som en eventuel forunders√łgelse ogs√• skal kunne af√¶kke. (10-11-2011)

carsten-scheibye