Bornholmtunnelen

Enhedslisten

Erik Nielsen

Kandidat for Enhedslisten (Opnåede ikke valg til kommunalbestyrelsen)

1) Sp√¶ndende tanke. DSB-stationer i Hasle, Muleby, R√łnne N og R√łnne H.
Ja, jeg vil bestemt ikke v√¶re nogen fortaler for biltog, men IC-tog og godstog vil v√¶re helt OK. S√• vil transporten til de √łvrige landsdele have et markant lavere energiforbrug. Desv√¶rre via udlandet, hvilket betyder, at den direkte f√¶rgesejlads til Sj√¶lland/Amager skal forts√¶tte.
Med IC-tog til K√łbenhavn H p√• godt en time bliver flytrafikken overfl√łdiggjort - den har jo samme h√łje energiforbrug pr. passager som hurtigf√¶rgen, der med de h√łje oliepriser og en sk√¶rpet milj√łbevidsthed vil have sv√¶rt ved at forts√¶tte.
Perspektivet er jo, at mange bornholmske arbejdsl√łse kan f√• arbejde og ikke mindst, at b√łrnefamilier p√• Sj√¶lland vil kunne flytte til √łen, hvis de med en u√¶ndret pendletid kan beholde deres nuv√¶rende arbejde.

Sp√łrgsm√•let om √łkonomi til en unders√łgelse af den √łkonomiske betydning afh√¶nger jo meget af, hvilken grundighed, denne unders√łgelse skal udf√łres under. Men id√©en skal selvf√łlgelig unders√łges. Men det bliver aldrig en kommunal opgave at udf√łre de meget grundige unders√łgelser, der skal danne grundlag for en politisk beslutning om en trafikforbindelse til udlandet. Faste trafikforbindelser til udlandet er om noget en statsopgave.

2) Jeg tvivler p√•, at grundfjeldet ligger h√łjt p√• hele str√¶kningen. Men hvis prisen var nede p√• et par mia., ville det v√¶re oplagt at lave en tunnel. Det er jo samme pris som et par f√¶rger koster, og tunnelen holder meget l√¶ngere.

3) 2025? Det kræver i hvert fald, at det danske folketing skifter regionalpolitisk kurs - med mindre prisen for tunnelen er dernede, hvor det privatkapitalistisk kan være en god forretning.

(07-11-05)