Bornholmtunnelen

Kristendemokraterne

Bjarne Hartung Kirkegaard

Kandidat for Kristendemokraterne (Opn√•ede valg til kommunalbestyrelsen)

1) I for√•ret 2006 skal Bornholms Kommunalbestyrelse dr√łfte trafik, og i den forbindelse kunne jeg godt forestille mig et indl√¶g fra dig om muligheden for en tunnel, som skitseret - muligheder for finansiering ogs√•. Herefter vil dit indl√¶g kunne indg√• i den almindelige trafikdebat, og dermed ogs√• komme med i en freml√¶gning p√• linie med alle andre trafikid√©er i en regionsplanlignende debatperiode.

2) Jeg vil lytte til b√•de jer og andre - og til de kommentarer, der vil komme i en offentlig debatperiode, f√łr jeg l√¶gger mig endelig fast p√• hvilke trafikl√łsninger, jeg kan anbefale. Der g√¶lder trafikl√łsninger i alle retninger fra Bornholm, alts√• ogs√• mod syd og √łst - hvor dit/jeres tunnelprojekt ikke vil have virkning eller v√¶re aktuelt.

Personligt er jeg nok lige s√• skeptisk som mange mennesker var, da der f√łrste gang blev talt om henholdsvis en fast Storeb√¶ltsforbindelse og en fast √ėresundsforbindelse. Og s√• blev de dog begge til noget. Det samme med tunnelerne p√• F√¶r√łerne.

Men faste forbindelser til √łer er ikke altid resulteret i en bragende og positiv udvikling. I det sydfynske √łhav, og her t√¶nker jeg specielt p√• en forbindelse til Langeland, blev der talt om, at s√• kunne folk hurtigt kunne komme dertil. I stedet kom de hurtigt derfra. S√•dan kan det ogs√• g√• med Bornholm, s√• jeg ser b√•de plus og minus.

Da tidshorisonten i dit/jeres projekt er en hel del √•r, fra beslutning eventuelt tages om at g√• i gang og til projektet st√•r f√¶rdigt, s√• vil jeg fortsat arbejde p√• s√• gode f√¶rgeforbindelser som muligt til og fra Bornholm - herunder natf√¶rgerute mellem R√łnne og K√łbenhavn - og herunder bedre tonnage i form af et par fregatf√¶rger.

Om der skal igangs√¶ttes omfattende forunders√łgelser til en tunnell√łsning i den kommende valgperiode vil jeg tage stilling til efter en h√łringsperiode her n√¶ste for√•r, hvor jeg mener dine/jeres tanker og planer m√• med.

3) Tidsperspektivet har jeg svært ved at forholde mig konkret til.

(05-11-05)

 

Svar fra kandidater der ikke opnåede valg:

Niels Chresten Andersen

Kandidat for Kristendemokraterne (Opnåede ikke valg til kommunalbestyrelsen)

1) Jeg vil godt være med til, at du i den kommende kommunalbestyrelse får
mulighed for at fremlægge får lejlighed til at fremlægge dit forslag om
en tunnelforbindelse. Du har på imponerende vis gjort et kæmpe forarbejde
og vil sikkert kunne besvare en del af de sp√łrgsm√•l, der naturligt vil fremkomme.
Efter denne f√łrste sondering vil jeg ikke afvise at der kan s√¶ttes midler
af til en unders√łgelse.

Anlægssiden har du fået belyst fint, herunder vurderingm af pris for boring,
lånemulighed mv. Driftssiden med vedligehold, evt. betalingsforhold, udbudsbetingelser
osv. er andre sider, hvor det også er vigtigt for os at få en fornemmelse
af, inden vi foranstalter en mere minuti√łs og omkostningskr√¶vende unders√łgelse.

Muligheden for en tunnel skal også ses i lyset af en helhedsvurdering af
den fremtidige trafikbetjening af Bornholm. Det aspekt, der vedr√łrer besk√¶ftigelse og erhvervsudvikling, skal ogs√• ses i lyset af mulighederne for bedre trafikbetjening (gods, passagerer/turister) i forhold til vore nabolande mod syd og √łst.
Sp√łrgsm√•let er, hvorvidt en investeret krone i denne retning vil give en
st√łrre mereffekt end forbedring af adgangen til Sverige og det √łvrige Danmark.

2) Jf. ovenfor

3) Det er umuligt for og useri√łst af mig at svare p√•, hvorn√•r det m√•tte
være realistisk med åbning af en tunnel mellem Bornholm og Sverige.

(04-11-05)

Anne Margrethe Roesen

Kandidat for Kristendemokraterne

Jeg st√łtter tanken om en tunnel eller lign. forbindelse til Sverige. Det er rigtigt at i Norge udbygges infrastrukturen enormt og derved opn√•es mange erfaringer. Hvilken forbindelse der er den bedste for Bornholm, er jeg ikke klar over, da jeg er ny her p√• √łen, men jeg mener bestemt at en forbindelse via Sverige m√• have en h√łj prioritet, og komme forud for en Femern bro mellem Danmark og Tyskland. Det vil styrke turismen og andre erhverv p√• √łen, og give pendler muligheder til b√•de K√łbenhavn og Syd-Sverige.

(07-11-05)