Bornholmtunnelen

Politikerne mente

Se også Kommunalvalg 2005

Lars Barfoed (Trafikminister, Det Konservative Folkeparti)
Bornholmstunnelen er en sp√¶ndende vision. Men vi har mange investeringsprojekter foran os, og vi bliver n√łdt til at prioritere investeringerne de steder, hvor det kan l√łse de st√łrste tr√¶ngselsproblemer, og hvor investeringerne giver st√łrst samfunds√łkonomisk nytte.
Vi g√łr allerede i dag meget for at sikre en god trafikbetjening til og fra Bornholm. Men hvis det en dag viser sig, at en tunnel er en god samfunds√łkonomisk investering, er det ikke ut√¶nkeligt, at man en gang ude i fremtiden vil se f√¶rgerne blive afl√łst af en tunnel til Sverige.
(30.09.08)



Henriette Kj√¶r (Trafikordf√łrer for Det konservative Folkeparti, MF)
Jeg er som Konservativ trafikordf√łrer meget optaget af at vi f√•r landsdelene bundet sammen og naturligvis ogs√• at Bornholm bliver bundet sammen med Sverige. Det vil v√¶re en k√¶mpe gevinst for bornholmerne med en tunnel til Sverige s√• man kan komme af sted til fastlandet n√•r det passer en selv og ikke n√•r der g√•r et fly eller en f√¶rge. Det er flot at der l√¶gges s√• mange lokale kr√¶fter i projektet og jeg h√•ber at de n√łdvendige penge til en forunders√łgelse kan realiseres, s√• det bliver nemmere at forholde sig til visionerne. (05.10.07)


Kristian Pihl Lorentzen (Trafikordf√łrer for Venstre, MF)
Selve tankegangen om en tunnelforbindelse er meget vision√¶r, om en jeg tror, at en eventuel realisering ligger et godt stykke ude i fremtiden. S√•ledes er det min formodning, at Bornholm i mange √•r frem vil v√¶re forbundet til Sk√•ne med en f√¶rgeforbindelse. Men det bliver sp√¶ndende at se, hvad unders√łgelser vil vise. Jeg im√łdeser s√•ledes konkrete unders√łgelser, f√łr jeg kan udtale mig yderligere om min holdning til etablering af en Bornholmtunnel. (01.03.07)


Magnus Magnus Heunicke (Trafikordf√łrer for A, MF)
Jeg kan godt se perspektiverne i en s√•dan forbindelse, s√•vel milj√łm√¶ssigt som for Bornholm. Sp√łrgsm√•let er, om en bornholmertunnel kan hvile i sig selv rent √łkonomisk, i lighed med Storeb√¶lt, √ėresund og Femern, og f√łr vi har et kvalificeret bud p√• dette, er det vanskeligt at komme videre. (13.09.07)


Thor Gunnar Kofoed (V, tidl. MF):
Man skal aldrig afvise en fremtidsmulighed, som en fast forbindelse mellem Bornholm og Sverige vil blive.
Umiddelbart er der bare nogle ting der skal l√łses f√łrst.
Alle gr√¶nsehindringer mellem Danmark og Sverige skal l√łses, f√łr den fulde effekt for Bornholm kan indhentes.
Vi skal have en 10 √•rig periode med hurtigf√¶rgesystemet, der skal vise en klar √•rlig trafikfremgang over Sverige, der kan vise en √łkonomisk fordel over en 50-√•rig periode ved en fast forbindelse.
Det vil falde sammen med at Femernforbindelsen til den tid står færdig, og derefter vil man kunne begynde en reel forprojektering af en fast forbindelse mellem Bornholm og Sverige.
For at alt dette skal falde p√• plads, skal der v√¶re en politisk, √łkonomisk og holdningsm√¶ssig opbakning til en fast forbindelse.
(15.09.03)


Jeppe Kofod (A, MF):
Projektet som du beskriver, er meget interessant, hvis √łkonomien er som du beskriver (2 til 3 mia. kroner) og det rent teknisk kan lade sig g√łre. Begge dele vil jeg nu tvivle meget p√•. Men teknologien - og √łkonomien - kan jo udvikle sig i fremtiden, s√• det m√•ske bliver en realistisk mulighed.
Jeg vil dog p√• nuv√¶rende tidspunkt foretr√¶kke, at vi k√¶mper for hurtig√•ende fregatf√¶rger som kan afg√• med hyppig frekvens mellem Ystad og R√łnne, forbedret togspor, og afskaffelse af transithindringerne over Sverige. Taksterne for passagererne skal ogs√• ned.
(13.08.03)
Se også Folketingsvalg 2007



Joan Erlandsen (V, MF):
Ja, efterh√•nden som problemerne omkring bornholmernes og turisternes tr√¶ngsler med at komme til og fra √łen ikke just bliver mindre med tiden, s√• er man jo lige ved at sige, start det projektbyggeri hellere i dag end i morgen.
Sådan burde det jo ikke være, men man fristes enormt til det.
Peters ih√¶rdighed omkring tunnelbyggeriet fortjener stor ros. Og omvendt kan man jo sige, hvem havde forestillet sig √ėresundsbroen for 25 √•r siden!!
Så det er måske slet ikke utopia!!! (27.04.05)



Rune Lund (Trafikordf√łrer for √ė, MF)
Enhedslisten er altid villig til at diskutere god og milj√łvenlig trafik. Men det er vores klare vurdering, at der ikke er grundlag for at lave en boret tunnel fra Bornholm til Sk√•ne. Det er simpelthen for mange penge at bruge p√• en s√•dan l√łsning. Vi tror heller ikke, at det i de n√¶ste mange, mange √•r vil v√¶re realistisk med en s√•dan forbindelse. Til geng√¶ld vil milj√łvenlige f√¶rger v√¶re et godt og ogs√• transportm√¶ssigt hurtigt alternativ til de eksisterende og kommende klimafjendtlige hurtigf√¶rger mellem R√łnne og Ystad. (14.09.07)


Bjarne Kristiansen (Borgerlisten, Borgmester på Bornholm)
Hvis der skaffes midler til at lave unders√łgelse andet sted, kan jeg ikke have noget imod dette. Dog mener jeg at en tunnel b√łr have interesse fra begge sider, og f√łr den interesse er der fra svensk side har jeg sv√¶rt ved at bakke op om initiativet. (06.03.06)


Knud Andersen (V, tdl. amtsborgmester):
Jeg √łnsker ikke at Bornholm skal oversv√łmmes af 1-2 dages turister og blive som de dele af √ėland der er n√¶rmest broen fra Kalmar.
Jeg tror på en sejlforbindelse til en rimelig pris, heller ikke for billig.
Den nuværende takst er et rimeligt prisleje, evt. minus 10 %. Så kan vi
bevare en turisme der er fornuftig for dem der lever af det og rimelig for
andre p√• Bornholm. Samt at turisten vil fortsat v√¶rds√¶tte at komme til en √ł i √ėsters√łen.
(13.08.03)


Elly Wolff
(A, tidl. medlem af Teknik- og Milj√łudvalget i Regionskommunen):
Jeg syntes det er et sp√¶ndende projekt, der burde unders√łges n√¶rmere, da der, s√• vidt jeg kan se, er mange gode perspektiver og visioner i. (11.09.03)


(Se i √łvrigt svar p√• Knud Andersens kritik under Typiske fordomme)

Se også Lykketoft om tunnelprojektet

Thor Gunnar Kofoed

Bornholms kommunes 25 års jubilæumstale 2025.

10-11-2005/Thor Gunnar Kofoed

Dem der læser denne historie, skal forestille sig, at de er i år 2025 til den reception, hvor Venstreborgmesteren holder sin jubilæumstale.

Bornholms kommunes 25 års jubilæumstale 2025.
Her 25 √•r efter Bornholms Kommune blev dannet, kan vi v√¶re stolte af at bo p√• √ėsters√łregionens sm√łrklat.
Vi er i dag knapt 50.000 indbyggere, og vi har regionens og Danmarks laveste arbejdsl√łshed.
Jeg vil i denne jubilæumstale nævne de mest bemærkelsesværdig begivenheder i de sidste 25 år, der har skabt denne fantastiske udvikling på Bornholm, fordi alt det gode kan jo ikke af tidsmæssige grunde nævnes.

Jeg begynder med at g√• tilbage til perioden 2006 ‚Äď 2010, hvor der blev taget nogle meget vision√¶re langsigtede politiske beslutninger, der dannede grundlaget for, at Bornholm langsom men sikkert kunne √¶ndre sig fra et landbrugs og fiskerisamfund til et moderne Nanoteknologisk samfund.
I den periode blev den i dag verdensber√łmte ‚ÄĚBornholm Style‚ÄĚ (bornholmerstil) skabt og man fik opbygget det f√¶lles markedsf√łringselement, med det man dengang opfattede som meget strenge kvalitetskrav og selvjustits.
Der blev i den periode, dog efter meget kraftige protester, √•bnet op for at de der arbejde i K√łbenhavn kunne have en bolig nr. 2 p√• Bornholm, og det har jo som sagt vist sig, at det gav en meget positiv befolkningsudvikling. Det blev popul√¶rt at bos√¶tte sig p√• Bornholm, bl.a. fordi vi havde en rigtig god kvalitetsskole, der garanterede at b√łrnene l√¶rte noget.

Udviklingen og fjernelse af arbejdsl√łsheden gik f√łrst rigtig hurtig i perioden 2010 til 2018.
I den periode blev de sidste mindre landbrug sammenlagt til de store teknologiske g√•rde, hvor der ikke var noget milj√łproblem efter svineproduktionen. Det det dengang stinkende affaldsprodukt fra dyrene gylle, blev brugt som grundlag for, at vi fik skabt alle vore plastikvirksomheder, og andre der bruger biologisk materiale som r√•stof.
Der kom rigtig gang i erhvervslivet i 2014, hvor byggeriet af tunnelen til Sverige blev sat i dag, og det resulterede i, at vi kom ned p√• Danmarks laveste arbejdsl√łshed.
Interesse for bolig og erhvervsgrunde p√• Nordbornholm eksploderede, da man politisk √•bnede op for de nu meget attraktive ber√łmte erhvervs og boligomr√•der, vi kender i dag.
Den meget store erhvervsaktivitet der dengang kom på Bornholm resulterede i, at der kom timedrift i flyforbindelserne til Kastrup og vi fik daglige flyafgange til Berlin og Warszawa.
Den stadig st√łrre erhvervsm√¶ssige integration i √ėsters√łregionen resulterede ogs√• i, at den gamle katamaranf√¶rge Villum Clausen i 2015 blev skifter ud med vores nu ti √•r gamle trimaranf√¶rge, der jo i dag kun sejler til Tyskland og Polen p√• under 1¬Ĺ time.

Efter 4. Maj 2018 hvor tunnelen √•bnede, er der kommet endnu en helt nu udvikling p√• Bornholm, som nok ingen havde forstillet sig. Vores egne b√łrn der fik den fantastiske folkeskolel√¶rdom dengang, fik efterf√łlgende nogle rigtig gode uddannelser p√• alle niveauer.
P√• grund af tunnelen kunne de nu blive boende p√• Bornholm, samtidig med at de kan tilbyde sig i hele det nanoteknologiske erhvervsliv i hele √ėrestadsregionen.
Det skabte en enorm lukrativ boligudvikling p√• Bornholm, s√• vi i dag har bibeholdt den natursk√łnne ro og fred, som vi alle holder af, samtidig med at vi kan deltage i det moderne storby samfund.

Til sidst vi jeg stille det sp√łrgsm√•l, om vi i dag i 2025, t√łr tage de samme meget fremadrettede politiske beslutninger, som f.eks. at vi skal planl√¶gge en tunnel til Tyskland, eller har vi det i dag for godt til at tage drastiske beslutninger.
Da de i 2006 tog de langsigtede beslutninger var det jo efter en længere negativ periode, hvor næsten alt syntes af gå galt. De havde lige været gennem en tid, hvor de fleste politikere dengang helst ville bevare det gamle, og i nogle tilfælde ville man tilbage til det som det var engang.
T√¶nk hvis vi skulle tilbage til at sejle til Sverige, ja, der var da ogs√• engang, da de brugte en hel nat p√• at sejle helt til K√łbenhavn.

K√¶re jubil√¶umsg√¶ster, I kan se tiderne √¶ndrer sig hurtigt, og man kunne have n√¶vnt mange flere ting. I dag k√łrer eller flyver i til K√łbenhavn, vores hovederhverv er vores nanoteknologiske virksomheder men markedsf√łring om speciale, og Brandet Bornholm har vel aldrig v√¶ret mere kendt.
Vores store turist og konference sektor lever rigtig godt af det, at folk fra hele EU, ja, hele verden kommer for at lære om Brandet Bornholm, og hvordan vi bar os ad.

K√¶re g√¶ster, lad os sk√•le for de mennesker, der gennem tiden har turdet tage de n√łdvendige beslutninger for at f√• skabt gang i udviklingen, ogs√• selvom de ikke var popul√¶re.
Skål for dem med nytænkning.

Tak for ordet.

PS. Tilbage til 2005 sidder mange sikkert og ryster p√• hovedet, men hvem havde for 20 √•r siden forestillet sig, at vi skulle have en hurtigf√¶rge til Ystad og k√łre til K√łbenhavn, eller at man skulle kunne lave plastik af gylle. Nej vel?
Det gælder om at være på forkant af udviklingen, hvis man vil være med i et moderne samfund.

Kilde.

Selvf√łlgelig skal tunnell√łsningen unders√łges!

10-11-2005/Thor Gunnar Kofoed

Bornholm har f√łrst et problem, hvis politikere ikke engang t√łr unders√łg fremtidsl√łsninger.

Vi skal begynde unders√łgelserne nu, fordi det er et absolut langtidsprojekt.

Hvis vi begynder at unders√łge mulighederne de n√¶ste fire √•r, vil en evt. kommende beslutning om at g√• i gang tidligst kunne tages i 2010, fordi vi skal igennem en lang politisk proces, og der skal v√¶re fuld √•benhed over for befolkningen.

Derefter vil byggeriet antageligt kunne begynde et par år senere, og med de kendte teknikker vil selve byggeriet antageligt tage 5-6 år.

En evt. kommende tunnel vil alts√• tidligst kunne st√• f√¶rdig i 2018, og f√łr vi blot afviser, s√• skal vi lige fors√łge at forestille os, hvordan befolkningen og tiden har udviklet sig i forhold til i dag.

Hvem havde for 20 √•r siden i sin vildeste fantasi forstillet sig, at vi skulle sejle med 70 km/timen til Sverige og k√łrer via bro til K√łbenhavn?

Hvem havde for 20 år siden troet på, at gylle kunne blive til plastik, og at fiskeriet så godt som var væk?

Havde man sagt dette for 20 √•r siden, havde folk rystet p√• hovedet og sagt, ‚ÄĚnu rabler det‚ÄĚ.

Hvis vi tror p√• at udviklingen stopper i verden, s√• skal vi ikke t√¶nke mere p√• tunnell√łsningen, og s√• skal vi satse p√• gammeldags superf√¶rger, der sejler langsomt.

Tror vi derimod på, at udviklingen fortsætter med uformindsket styrke, så mener jeg, at man som ansvarlig politiker har pligt til at se 20 år frem i tiden.

Teknisk er det muligt at bygge en tunnel til Sverige.

√ėkonomisk vil det antagelig blive meget billigere pr. bil end den billigste f√¶rgel√łsning.

Kapaciteten p√• en tunnel vil v√¶re st√łrre end den st√łrste f√¶rgel√łsning.

Det er rigtig, at der kommer en helt ny udvikling med en fast forbindelse, heldigvis. Det kan f.eks. ogs√• v√¶re afg√łrende for om vi overhovedet kan v√¶re med i udviklingen. T√¶nk hvis vi ikke havde haft Villum Clausen i dag.

Vi har ganske en forpligtigelse over for vores b√łrn, at vi unders√łger tunnell√łsningen til bunds.

Det er vigtigt, at vi får nogle overordnede mål at gå efter på Bornholm, så andre kan se, at vi agter at være med i den moderne udvikling.

Bornholm skal passe umådelig meget på, at vi ikke selv stopper udvikling.

Lad os f√• den vision√¶re ledelse tilbage p√• Bornholm, som vi kendte det i Amtets tid. Dengang var der langtidsplanl√¶gning og et overordnet politisk m√•l. Det er ogs√• derfor Bornholm i dag er s√• kendt i √ėsters√łomr√•det.

Bornholm har brug for politiske visioner, og for mig at se, er der kun Venstre, der gennem √•rene har vist, at man kan l√łfte sig op over den daglige krisestyring.

Kilde.