Bornholmtunnelen

Behov for en stabil forbindelse

Læserbrev i Bornholms Tidende 04-05-2006

Svar på Niels Stubkjærs læserbrev den 3. maj 2006

Jeg har betydelig st√łrre tiltro til, hvad formanden for Turist- og Erhvervsforeningen Langeland har at sige om betydningen af deres bro, end hvad en nostalgisk √¶ldre herre har p√• √ėsterbro i K√łbenhavn. N√•r Niels Stubkj√¶r skriver, at det g√•r rigtigt d√•rligt i Thy og giver Storeb√¶ltsbroen en stor del af skylden, bev√¶ger han sig virkelig ud p√• et skr√•plan.

Niels Stubkj√¶r har et par gange skrevet om prisen mellem Helsing√łr og Ystad. Jeg interesserer mig for prisen til Bornholm. Man kan komme fra Helsing√łr til Bornholm for 224 kr. med DSB ‚Äď inklussive fri bustransport p√• Bornholm. Niels skriver, at man via Scanlines/Sundbuss kan komme til Ystad for 88 kr. Med f√¶rgebillet bliver det 250 kr. til Bornholm, og i prisen indg√•r ikke bus p√• √łen. Jeg har sv√¶rt ved at se besparelsen.

Niels Stubkj√¶r skriver, at togrejsen via Kanaltunnelen ¬Ľnok¬ę er dyrere end rejsen via Esbjerg-Harwich. En ret velbegrundet formodning, idet der er betydeligt l√¶ngere for ham at rejse den anden vej. If√łlge DSB er det st√łrste problem de private banestr√¶kningerne Hamborg/K√łln-Paris, hvor der ikke ydes rabatter. Turen Paris-London kan f√•s for helt ned til 500 kr. per vej. Til sammenligning er prisen K√łbenhavn-Esbjerg knap 300 kr. ‚Äď dertil kommer s√• f√¶rge, kahyt og transport videre til London. Igen har jeg sv√¶rt ved at se besparelsen.

For nogle er det at rejse en del af meningen med livet. For andre er det mere et sp√łrgsm√•l om at komme fra A til B. De fleste erhvervsaktive p√• Bornholm har behov for en stabil forbindelse til omverdenen med en h√łj frekvens, kort rejsetid og god komfort. Derfor drejer diskussionen sig egentlig ikke s√• meget om f√łlelserne for en f√¶rge eller tunnel, men hvad der i det lange l√łb er den bedste investering for Bornholm.

Peter Andreas Harteg
Knarregårdsvej 5
Hasle

GŚ til oversigt for presseklip.