Bornholmtunnelen

Bornholm med eller uden tunnel

Kommentar til √łen fremtidige udvikling
 
Læserbrev i Bornholms Tidende
Onsdag 8. maj 2013 kl: 15:00 af: Henrik Espersen
 
Enest√•ende konstruktivt er det her i avisen i maj at l√¶se tidligere viceamtsborgmester Elly Wolff og tidligere chefredakt√łr S√łren Wolffs vision√¶re synspunkt om en mulig fremgang for det bornholmske samfund.
 
Tidligere kommunaldirekt√łr Poul Aksel Eriksen st√łtter dem og skriver i et udm√¶rket synspunkt om, at det bedste for Bornholm selvf√łlgelig er at f√• arbejdspladser, og KD's Bjarne H. Kirkegaard understreger, at det er for vigtigt til partipolitiske hensyn.
Nogle vil indvende, at det er en naturlov, at folk flytter mod storbyerne og v√¶k fra √łer og provinser, og at Bornholm er d√łmt til fortsat tilbagegang m√•lt p√• antal indbyggere osv.
Men ser vi befolkningsudviklingen de seneste 33 √•r p√• de tre andre store √łer i √ėsters√łen, er Bornholm undtagelsen med en tiltagende tilbagegang p√• 15 procent til 41.000 indbyggere. De tre andre √łer har en p√¶n fremgang.
√Öland klarer sig bedst med en fremgang p√• 26 procent til 28.000 indbyggere. √Öland har autonomstatus som selvstyrende finske √łer beliggende 40 km fra den svenske kyst ligesom Bornholm. Jeg m√• med skam vedkende, at jeg for et par √•rtier siden var med til at tr√¶kke p√• skuldrene ad de bornholmere, der foreslog os √Ölandshjemmestyrestatus a la F√¶r√łerne, for faktum er, at √Öland har haft konstant fremgang lige siden. √Öland er en demilitariseret zone, har euro og er medlem af EU siden 1995, men med undtagelser inden for told og skat, som sikrer en stor tax-free f√¶rgetrafik til Sverige.
√ėland har de seneste 33 √•r haft en fremgang p√• 7 procent til 25.000 indbyggere. Sverige indviede i 1972 Europas l√¶ngste vejbro til √ėland, som dengang havde halvt s√• mange indbyggere som Bornholm.
Gotland har ogs√• haft fremgang de seneste 33 √•r til 57.000 indbyggere, for Sverige har en bedre forst√•else for, hvordan man holder liv i hele riget, end man har i Danmark, hvor offentlige investeringer og fremgang koncentreres i K√łbenhavn, Aarhus og Aalborg, mens resten af Danmark bliver et stort udkantsomr√•de if√łlge Realdanias rapport ¬Ľ2050 - Det bli'r et yndigt land¬ę. Ren konkret er milit√¶ret p√• Gotland erstattet af et universitet med 2.500 studerende, hvoraf de 1.000 befinder sig fysisk p√• Gotland, og Danske Spils svenske kollega, det statslige Svenska Spel, er flyttet med 400 medarbejdere til Gotland.
Bornholm har metalindustrier, landbrug og emballageindustri i verdensklasse takket v√¶re effektive medarbejdere og fremsynede ledere. Vi er bedre, end vi selv tror. Det er ikke nok til et b√¶redygtigt samfund og v√¶kst, n√•r Danmark svigter og dr√¶ner Bornholm for statslige arbejdspladser. Det accelererede for alvor i 1999 med nedl√¶ggelse af 668 statslige arbejdspladser (Forsvaret 498, Trafikken 150 og 20 andre), og nedl√¶ggelserne forts√¶tter de n√¶ste 15 √•r. N√¶ste √•r flyttes statens maritime overv√•gning af √ėsters√łen fra Bornholm til Aarhus. I en it-tid kunne det lige s√• godt v√¶re hele landets maritime overv√•gning og s√łredning, der flyttede med statslige arbejdspladser fra Aarhus til Bornholm.
Vender vi tilbage til Wolff, Eriksen og Kirkegaard, p√•peger de alle de store infrastrukturelle fordele for Bornholm ved en tunnel, hvor man uden stop kan komme til et konkurrencedygtigt Bornholm. Det er teknisk muligt if√łlge en af verdens st√łrste tunnelingeni√łrfirmaer, Cowi, og tid er penge. Prisen for en tunnel er usikker og afh√¶nger af geologien mellem Nordbornholm og m√•ske Simrishamn i Sk√•ne. Er der fast materiale som klippe eller kridt hele vejen, er √łkonomien god som i de f√¶r√łske unders√łiske tunneller og tilbagebetalingen bedre end for Storeb√¶lt- og √ėresundsbroerne.
Ingen kender geologien med sikkerhed i dag. Det er derfor en bornholmsk forunders√łgelse er p√•kr√¶vet for forel√łbig 10 mio. kr., som Staten gav til en analyse af en Kattegatforbindelse. I √łvrigt svarer 10 mio. kr. kun til tre ugers driftstilskud til BornholmerF√¶rgen og er mindre end overskridelsen i anl√¶gget af fjernvarme til Snogeb√¶k, hvor geologien ogs√• var ukendt.
Er der ikke fast materiale, bliver det givet alt for dyrt at anlægge en tunnel de næste årtier.
S√• ingen kan i dag dokumentere, om en tunnel er √łkonomisk utopi eller ikke.
Viser en tunnelunders√łgelse, at en tunnel er utopi, skal Bornholm hurtigst muligt udvikle og t√¶nke nyt i f√¶rger.
I 50 √•r har vi sejlet de 36 s√łmil til Ystad, hvilket er over 60 procent l√¶ngere end de 22 s√łmil fra for eksempel Hasle til Skillinge i Sk√•ne, hvor nye store f√¶rgehavne med rationelle opmarchpladser og tilk√łrsler a la R√łdby-Puttgarden kan anl√¶gges til hurtigere, hyppigere og gr√łnnere tax-free f√¶rger til omverdenen til gl√¶de for b√•de passagerer, biler og gods.
G√łr vi som de tre andre store √łsters√ł√łer, kan vi med et nyt stort universitet og tilflyttede Danske Spil n√• over 50.000 indbyggere p√• Bornholm - med eller uden en tunnel.
 
 

GŚ til oversigt for presseklip.