Bornholmtunnelen

Bornholm skal bindes sammen med Danmark

Politiken, 2. sektion, 30-08-2008

Det har for nyligt v√¶ret fremme, at den afg√•ende trafikminister er imod h√łjhastighedstog. "Danmark er ganske enkelt for lille et land til den slags tog", skulle han have sagt. Kun hvis der en dag kommer en fast forbindelse over Kattegat, giver det mening med et h√łjhastighedstog, mener ministeren.

Danmark skal bindes sammen. Der er ingen grund til at stoppe efter de f√łrste 180 km fra √Örhus til K√łbenhavn, men man skal forl√¶nge forbindelsen med 160 km mod √łst med en station i R√łnne p√• Bornholm. Lige s√• relevant vil det v√¶re at forl√¶nge banen med 120 km mod nordvest til √Ölborg. S√• er vi samlet oppe p√• 460 km. Danmark er ganske enkelt et land til den slags tog.

Man regner med at kunne komme ned p√• en rejsetid p√• ca. 40-50 minutter mellem K√łbenhavn-√Örhus med et h√łjhastighedstog.

Rejsetiden R√łnne-K√łbenhavn kommer med et h√łjhastighedstog ligeledes ned under en time. Dette vil utvivlsomt √¶ndre udviklingen p√• Bornholm, s√• der kan sk√¶res betragteligt i den knap 1 mia. kr, som staten √•rligt yder i tilskud til √łens nu under 43.000 indbyggere.

I Folketinget er der nu flertal for, at man hurtigst muligt skal afs√¶tte rigtig mange mil. kr.  til at unders√łge, hvordan Kattegat-forbindelsen kan bygges. Foreningen Bornholmtunnel har i knap det sidste √•r forg√¶ves s√łgt efter ‚ÄĚs√łlle‚ÄĚ 725.000 kr. til de f√łrste forstudier af en tunnel mellem Sk√•ne og Bornholm, som vi har f√•et et tilbud p√• fra et anerkendt r√•dgivningsfirma.

En Bornholmtunnel kan finansieres med et statsgaranteret lån og sandsynligvis være afbetalt efter 50 år. Den danske stat kan således slippe for at betale 125 mil. kr/år i driftstilskud til BornholmsTrafikken.

St√łrstedelen af √łens lokalpolitikere befinder sig i en i en tilstand af apati, og de er handlingslammede af at skulle bruge al deres tid p√• afvikling af de bornholmske lokalsamfund. Kun ganske f√• lokalpolitikere har turdet investere tid i tunnelprojektet, og det er ikke godt nok.

Folketinget og staten bærer et ansvar for at få vendt udviklingen på Bornholm.

Bornholm har brug for at blive ordentlig forbundet med resten af Danmark for at komme ud af sin nassertilv√¶relse som hele Danmarks ferie√ł f√• m√•neder om sommeren - og bistandsklient resten af √•ret.

Peter Andreas Harteg
Formand for Foreningen Bornholmtunnel
www.bornholmtunnel.dk

Knarregårdsvej 5
3790 Hasle

GŚ til oversigt for presseklip.