Bornholmtunnelen

En tunnel er eneste håb om fremgang

√ėens befolkningstal vil med raske skridt n√¶rme sig 35.000 sj√¶le
 
Synspunkt i Bornholms Tidende
Onsdag 1. maj 2013 kl: 15:00 af: Elly & S√łren Wolff, Aakirkeby
 
Det vil blive sværere og sværere i fremtiden.
Selv om prognoser for fremtiden ikke altid holder stik, s√• er det alarmerende at h√łre, at de nyeste forudsigelser for befolkningstallet p√• Bornholm siger, at vi over nogle √•r kan forvente at blive ca. 10 procent f√¶rre. Det vil sige, at √łens befolkningstal med raske skridt vil n√¶rme sig 35.000 sj√¶le.
Det er svært nok at drive et samfund med kun 40.000 indbyggere, og det vil blive sværere og sværere i fremtiden at få tingene til at hænge sammen, så de tilbageværende kan få en rimelig service - uden at vi skal betale markant mere i skat end i dag. I forvejen ligger Bornholm jo ikke lavt på det område.
Skuffende kommunalbestyrelse
P√• baggrund af dette er det ekstra skuffende, at et stort flertal i kommunalbestyrelsen vendte ryggen til √łnsket om en forunders√łgelse af bundforholdene i Hammergattet for at f√• klarlagt, om det er seri√łst muligt at etablere en tunnelforbindelse til Sk√•ne.
Vi skal ikke blande os i, om der ligger et √łnske om politisk fnidder bag det fremsatte forslag. Men vi er vis p√•, at flertallet af de mennesker p√• Bornholm, som √łnsker sagen om tunnelen fremmet, t√¶nker mere p√• √łen og dens fremtid end p√• politisk fnidder.
Eneste mulighed for fremskridt
Desværre ser Bornholms fremtid temmelig sort ud, hvis der ikke sker noget, som kan vende udviklingen. Hidtil er der ikke kommet sådanne positive signaler, hverken fra lokalt politisk hold eller fra Christiansborg i forhold til at forbedre mulighederne for udvikling i stedet for afvikling af det bornholmske samfund.
Set med vore √łjne er den eneste mulighed for at skabe grundlag for udvikling, at vi styrker adgangsforholdene til Bornholm, s√•ledes at fly- og f√¶rgetrafik ikke er afg√łrende stopklodser.
Det er ikke realistisk, hverken √łkonomisk eller p√• anden m√•de, at skabe en fly- og f√¶rgetrafikbetjening, som tilfredsstiller √łnskerne om en st√¶rkt √łget tilg√¶ngelighed.
Det er is√¶r f√¶rgetrafikken, der er afg√łrende for mulighederne i dag, og s√•vel hensyntagen til milj√ł og √łkonomi g√łr det urealistisk at forestille sig en s√•dan udvidelse af f√¶rgetrafikken - is√¶r i vinterhalv√•ret - at erhvervslivet og beboerne p√• √łen kan opn√• en tilfredsstillende fleksibilitet i transportm√łnstret.
Hjem til Sverige?
Vi er klar over, at tilh√¶ngere af en tunnel b√•de p√• Bornholm og is√¶r p√• Christiansborg opfattes som landsbytosser, der ikke forst√•r noget som helst. Men vi mener ikke, at rigsf√¶llesskabets nordatlantiske √łer, F√¶r√łerne, opfattes som tosser, selv om de har f√•et utallige tunneler, bl.a. i kraft af dansk √łkonomi, der har gjort tilg√¶ngeligheden mellem s√¶rdeles tyndt befolkede √łer meget stor.
Men i rigsf√¶llesskabets hovedstad h√•ber man muligvis p√•, at affolkningen af Bornholm kan blive s√• stor, at det til sidst bliver et sted, hvortil turister kan tage og nyde ensomheden i fred og ro. Selv om vi tror, at de sp√łgelsesbyer, der bliver tilbage, bl.a. i ankomstbyen R√łnne, vil skr√¶mme de fleste til at holde sig v√¶k.
Inden det måtte ske, kan man håbe på, at Bornholm bliver solgt til Sverige, der har bedre forståelse for, hvordan man holder liv i hele riget, end man har i Danmark.
 

GŚ til oversigt for presseklip.