Bornholmtunnelen

En tunnel l√łser Bornholms problemer

Man kan ryste p√• hovedet over de f√¶r√łske tunneler, men...

Synspunkt i Bornholms Tidende fredag 10. juni 2011
Af S√łren R. Wolff, tunneltosse og vinhandler

Den tid, hvor man blev opfattet som en landsbytosse, fordi man talte for de bornholmske tunneltanker, er forbi. Flere og flere har meldt sig under fanerne, og i den bornholmske tunnelforening har man f√•et en anerkendt kommunalpolitiker, Ren√© Bloch, som formand. Der arbejdes seri√łst i foreningen p√• at skabe grundlag for en egentlig unders√łgelse af, om et projekt kan gennemf√łres og til hvilken pris.

Men kigger man sig rundt om i verden, s√• er der alts√• bygget tunneler af l√¶ngder, der overstiger den bornholmske. Vender vi blot blikket mod F√¶r√łerne, er der rent faktisk 19 tunneler, der forbinder de mere eller mindre beboede √łer. Sammenlagt er disse tunneler p√• godt 41 km, og der er planer om yderligere fem tunneler p√• en i alt 45 km., deraf en enkelt p√• 20 km.

Bornholm ned - F√¶r√łerne op

Man kan ryste p√• hovedet over de f√¶r√łske tunneler. Men det er mere interessant at se p√•, hvad de har betydet for F√¶r√łernes eksistens som samfund. Det har betydet, at det fortsat er muligt at have beboede √łer med kun 40 indbyggere.

Siden man i 1990'erne begyndte at bygge tunneler mellem de 18 √łer, er befolkningstallet p√• vokset fra godt 40.000 til ca. 50.000 indbyggere.

På Bornholm er det i samme periode gået præcis den modsatte vej. Vi nærmer os med hastige skridt 40.000 indbyggere.

Hvis Christiansborg vil hj√¶lpe og gavne Bornholm, er jeg overbevist om, at en biltunnel til Sk√•ne vil v√¶re l√łsningen p√• mange af vore problemer.

Tilg√¶ngeligheden vil blive √łget mange gange. Vi vil ikke i samme grad som nu v√¶re afh√¶ngig af vejret, n√•r vi skal rejse. En del gods vil kunne transporteres til Bornholm via tunnelen, s√•ledes at Bornholmsf√¶rgen ikke bliver en flaskehals, trafikalt s√•vel som √łkonomisk.

Ingen tvivl om, at det også vil være et positivt skridt i den rigtig retning for udvikling af den bornholmske turistindustri.

Dertil kommer, at der rent faktisk findes beregninger, som viser, at en tunnel mellem Bornholm og Sk√•ne kan tilbagebetales - alene af det tilskud staten yder til Bornholmsf√¶rgen i l√łbet af mindre end 20 √•r, hvor man ved s√•vel √ėresunds- som Storeb√¶ltsforbindelserne regner med betydeligt st√łrre √•rem√•l, inden de er afdraget.

Modbydelig sejltur

Jeg h√łrer til dem, der gl√¶der mig til, at ¬ĽLeonora Christina¬ę bliver sat ind p√• Ystad og dermed √łger kapacitet og forh√•bentlig ogs√• komfort i forbindelse med sejladsen. Men jeg tror aldrig, jeg kommer til at synes, at det er morsomt at sejle med en katamaran, n√•r b√łlgeh√łjden er det maksimalt tilladte. Jeg synes, at det kan v√¶re en temmelig modbydelig overfart.

I √łvrigt har jeg flere gange prist mig lykkelig over, at gamle ¬ĽPovl Anker¬ę stadig er til r√•dighed, n√•r d√•rligt vejr s√¶tter ind om vinteren. Men ¬ĽPovl Anker¬ę er - navnet til trods - efterh√•nden en gammel dame, s√• hvor l√¶nge kan vi beholde hende?

Hvor er passagerforeningen?

Derfor er det p√• h√łje tid, at man f√•r sat midler af til en unders√łgelse af mulighederne for en Bornholmertunnel og derefter iv√¶rksat projektering og udf√łrelse.

Det undrer mig egentlig, at man ikke i Bornholms Passagerforening har besk√¶ftiget sig med den mulighed, der vil forkorte rejsetiden mellem Bornholm og K√łbenhavn betragteligt.

Man kan vel k√łre igennem tunnelen p√• en halv time og har derefter en time til K√łbenhavn. I dag skal man regne med en rejsetid p√• omkring det dobbelte.

Videre til Polen

Det er gl√¶deligt, at der nu er kommet en sk√•nsk st√łtteforening for Bornholmertunnelen, og m√•ske kan svenskerne p√• sigt se et yderligere perspektiv i tunnelen, hvis man t√¶nker sig, at der ogs√• bygges en tunnel fra Bornholm til Polen, s√•ledes at en del transport til og fra Skandinavien til den √łstlige og sydlige del af Europa g√•r den vej og i √łvrigt kan aflaste de h√•rdt belastede sj√¶llandske motorveje.

Ja det perspektiv i sig selv burde v√¶re nok til at f√• en dansk trafikminister til at t√¶nke sig om en ekstra gang, n√•r han bliver stillet overfor de bornholmske √łnsker.

Jo mere jeg tænker på perspektiverne jo mere tunneltosse(t) bliver jeg!

GŚ til oversigt for presseklip.