Bornholmtunnelen

Fast forbindelse til Bornholm? (2)

Læserbrev i Bornholms Tidende 08-03-2006

Der kan v√¶re mange gode grunde til at foretr√¶kke at sejle med en f√¶rge p√• havets overflade frem for at tage turen gennem en tunnel i den dybe undergrund. I sit l√¶serbrev i Bornholms Tidende den 7. marts 2006 fremf√łrer Niels Stubkj√¶r dog en del usaglige argumenter mod tunnelprojektet. Jeg v√¶lger at se den flittige skribents l√¶serbrev som en venlig opfordring til endnu engang at mane nogle udbredte fordomme og misforst√•elser til jorden.

Niels Stubkj√¶r skriver: ¬ĽHvad prisen p√• en tunnel vil blive, kan de f√• en id√© om, ved at se p√• den tunnel mellem England og Frankrig, der blev taget i brug for 12 √•r siden. Den kostede 80 milliarder kr., men s√• billig bliver en tunnel fra Bornholm til Sverige langtfra. √ėsters√łen er meget dybere end Kanalen, og priserne er steget meget i EU siden 1994¬ę.

F√łrst det med dybden: Kanaltunnelens gennemsnitsdybde er 45 meter under havets bund, og jernbanen er p√• det dybeste sted 115 meter under havets overflade. Til sammenligning er der h√łjst 50 meter dybt mellem Bornholm og Sverige, og en stor del af vejen er dybden 20-30 meter. Alts√• er der ikke dybere end i Kanalen.

Kanaltunnelen er ikke et eksempel at f√łlge, men et at l√¶re af. Prisen for Kanaltunnelen var ikke 80, men over 100 mia. kr. (omkring 10 mia. engelske pund). Med en budgetoverskridelse p√• 80 procent har selskabet bag tunnelen v√¶ret p√• fallittens rand i mange √•r.

Priserne for bygning af tunneler er ikke steget, siden Kanaltunnelen blev bygget. Tv√¶rtimod. Kanaltunnelen var et ambiti√łst pilotprojekt forud sin tid. Teknologi og knowhow har udviklet sig siden ‚Äď is√¶r inden for borede tunneler. Storeb√¶ltstunnelen, der √•bnede 1997, kostede til sammenligning den halve pris pr. km.

Spr√¶ngte unders√łiske vejtunneler i Norge og p√• F√¶r√łerne bygges i disse √•r s√• billigt, at det n√¶sten ikke er til at forst√•. Den 29. april i √•r √•bner den 6,2 km lange Noroyatunnilin, der koster under en halv mia. kr. Hvis den samme teknologi kunne bruges til en Bornholmtunnel, ville prisen for de 35 km til Sverige blive under to mia. kr. Et umiddelbart bud p√• en Bornholmtunnel, der har lydt fra en tunnelekspert, er en pris p√• omkring 10 mia. kr.

Niels Stubkj√¶r skriver: ¬ĽAt k√łre gennem tunnel til Sverige vil blive s√• rasende dyrt, at alle, der selv skal betale billetten, vil benytte f√¶rge eller fly¬ę.
Naturligvis skal vi ikke have en tunnel, hvis der ikke er god √łkonomi i det. En tunnel med tog, der kan k√łre p√• elektricitet fra vind- og vandkraft, vil st√• st√¶rkere mod fremtidens h√łje oliepriser end hurtigf√¶rger og fly. En investering i en forunders√łgelse giver os bedre svar end et greb ned i lommeulden og alle fordommene.

Niels Stubkj√¶r skriver, at ¬ĽBornholmske erhvervsm√¶nd samles en dag i april for at dr√łfte mulighederne for en fast forbindelse til Sverige¬ę.
Til m√łdet den 18. april i Gudhjem er det ikke kun bornholmske erhvervsm√¶nd, men bornholmske politikere og andre med interesse for Bornholms trafikbetjening, der er inviteret. Form√•let med m√łdet er at dr√łfte, hvordan vi f√•r igangsat de f√łrste forunders√łgelser, s√• vi kan komme n√¶rmere et realistisk bud p√• prisen.

(Jeg er i √łvrigt famili√¶rt forbundet med Niels Stubkj√¶r, men det er en helt anden historie).

Peter Andreas Harteg
Knarregårdsvej 5, Rutsker
bornholmtunnel.dk

GŚ til oversigt for presseklip.