Bornholmtunnelen

Giv os et r√łr til omverdenen

Bornholms Tidende, onsdag 4. april 2012 kl: 15:00 af: Anne Margrethe Roesen, Tejn, næstformand i Tunnelforeningen

Historien fortæller, at bornholmerne reagerer, når situationen er blevet presset nok. Jeg synes, at vi borgere nu er nået til, at nok er nok.

De √•bne fiskerb√•de blev skiftet ud engang i forrige √•rhundrede, med lukkede b√•de efter en voldsom storm, hvor mange b√•de sank. Jernbanen kom og skabte udvikling, da hestediligencen blev for langsom fra den ene side af √łen til den anden. 1912 st√•r der p√• Allinge stationsbygning, alts√• mere end 100 √•r siden at √łen fik et velfungerende transportsystem, som virkede til udvikling af samfundet de n√¶ste 60 √•r.

Nu m√• tiden v√¶re kommet til den n√¶ste gennembrydende udvikling: Planl√¶gning af en fast forbindelse mellem Bornholm og Sk√•ne. Vi har sidst h√łrt om syge sengeliggende patienter, som skal bryde alle regler p√• F√¶rgen og ligge p√• vognd√¶kket under overfarten. Transporten med fly er hindret af Arbejdstilsynet. Og sidstn√¶vnte har forbygget mange ulykker og varige skader p√• os danskere, s√• det er helt rimeligt, at de ogs√• ser p√• falckreddernes arbejdsforhold.

At rejse med F√¶rgen p√• en solskinsdag, n√•r s√łen er stille, det er en forn√łjelse, men vores livline til omverdenen er ikke altid en sk√łn for√•rsdag, men lige s√• tit i b√łlger, vind, t√•ge og lignende. Vi er dybt afh√¶ngige af naturens luner omkring os. Det kunne √¶ndres ved, at politikerne og den politiske ledelse var mere fremsynet end til blot at overveje, hvordan man samler administrationen, og hvor det skal v√¶re.

10 mio. kr. koster en forunders√łgelse af jordbundsforholdene i √ėsters√łen mellem Bornholm og Sk√•ne. Det svarer til 20 dages tilskud til vores nuv√¶rende livline, som spyr m√¶ngder af CO2 ud, p√• √•rsbasis svarende til en procent af alle danske bilisters udledning, s√• meget sviner F√¶rgen, n√•r den sejler mellem Bright Green Island og fastlandet! 10 mio. kr. svarer til det bel√łb, havnen og kommunen sk√¶ndes om, hvem der har ret til.

Det er g√•et op for politikerne ovre, at Bornholm har s√¶rlige transportudfordringer, s√• lad os da opleve en mere fremsynet politik, uden der bliver brug for uendelige debatter helt op til et par m√•neder f√łr, en ny sejlplan skal s√¶ttes i v√¶rk.

Lad se en langsigtet strategi, som √©n gang for alle vil hj√¶lpe p√• problemer for fragten, pendlerne, sygetransporter og os helt almindelige borgere, som har brug for at bes√łge familie. Giv os et r√łr til omverdenen, s√• kan vi selv bestemme, hvorn√•r vi vil til og fra √łen. Det vil v√¶re muligt med tre timers busdrift til Hovedbanen, mere direkte kommer man vist ikke til K√łbenhavn.

Der er alt for megen ¬Ľbrandslukning¬ę i transportpolitikken. Selvf√łlgelig skal vi have f√¶rgen, indtil vi f√•r en tunnel, men derefter vil alle de nuv√¶rende ulidelige debatter v√¶re overfl√łdige. Lad Bornholm komme videre i udviklingen.

Det er nok ikke tilf√¶ldigt, at der i 40 √•r har v√¶ret en tunnel under Limfjorden, og nu i 20 √•r under Storeb√¶lt, og ligeledes under √ėresund, og en ny er p√• vej til Femern. Hvorfor skal Bornholm ikke f√łlge med?

Glem al den romantiske og nostalgiske snak om f√¶rger. Se fremad og giv os en fast forbindelse, som r√¶kker mindst lige s√• langt frem i historien som jernbanerne kom til. S√• vil man huske, at Bornholm havde en vision√¶r ambiti√łs kvindelig borgmester, som turde skabe fremtid frem for at sidde fast i traditioner. Lad os komme i gang med fremtiden, fordi vi husker fortidens succeser.

http://tidende.dk/?Id=35105

GŚ til oversigt for presseklip.