Bornholmtunnelen

Nu mĂĽ vi have den tunneldebat

Bornholms Tidende 21-10-2004

Debatten om den uacceptable kapacitet hos BornholmsTrafikken, hvis uheldet er ude med Villum Clausen, viser endnu en gang, at man ikke i Trafikministeriet kan sÌtte sig ind i, hvad det vil betyde at bo pü en ø, der pü alle sider af omgivet af vand-:)

Til andre lidt større øer er der bro- eller tunnelforbindelser. Men Bornholm kan bare sejle sin egen sø, og vi kan ogsü bare vente i 24 timer pü at blive transporteret til eller fra øen, hvis uheldet er ude, mener skrivebordsgeneralerne og deres villige rekrutter, trafikudvalgets medlemmer og trafikministeren,
Vi fĂĽr - tror jeg - ikke i overskuelig fremtid tilfredsstillende trafikforhold, sĂĽ lĂŚnge politikerne overlader til Trafikministeriet at udforme de overordnede linjer.
Derfor synes jeg, at det i første omgang er en rigtig god idÊ, at regionsborgmester Thomas Thors vil henvende sig til samtlige politikere pü Christiansborg med en redegørelse for, hvilken umulig situation Bornholm er blevet sat i.

Men derudover synes jeg, at denne situation bør vÌre den, der for alvor sÌtter gang i undersøgelserne af en boret tunnel mellem Bornholm og Sküne. Andre steder i verden er det lykkedes at lave tunnelløsninger til yderkantsomrüder - løsninger der økonomisk har vist sig at kunne konkurrere med investeringer i store og dyre fÌrger.

TÌnk hvilken bevÌgelsesfrihed vi, der bor pü Bornholm og vore turister ville fü, hvis vi ikke var afhÌngige af fÌrger, men kunne sÌtte os om bord pü et tog (biltog) mellem Vang og København hver anden eller tredje time.
Og sü skal vi naturligvis stadig have en kombineret fragt- og passagerfÌrge (ropax) til Køge eller København.


Søren R. Wolff
Bodernevej 13,
Aakirkeby

Gĺ til oversigt for presseklip.