Bornholmtunnelen

Store fordele ved fast forbindelse

Læserbrev i Bornholms Tidende 26-04-2006

Niels Stubkj√¶r skriver i et l√¶serbrev den 24. april, at ¬Ľtunneltilbederne skulle se p√•, hvordan broen over Kalmarsund indvirkede p√• udviklingen p√• √ėland!¬ę Han n√¶vner skr√¶mmeeksemplet Langeland og fors√¶tter til M√łn og Lolland-Falster.

Jeg kan opfordre Niels Stubkj√¶r til at finde en internetforbindelse og g√• ind p√• bornholmtunnel.dk, hvor jeg for tre uger siden publicerede artiklen ¬ĽSe bare Langeland og √ėland!¬ę I denne artikel er formanden for Turist og Erhvervsforeningen Langeland, Torben Rasmussen, citeret for f√łlgende: ¬ĽHvis ikke broen havde v√¶ret en realitet fra 1962, var Langeland med sikkerhed d√łd (se til erhvervsudviklingen p√• √Ür√ł ‚Äď s√• har du svaret). Der er intet at frygte ved en fast forbindelse, bortset fra at f√¶rgedriften naturligvis oph√łrer¬ę.

Borgmesteren for den st√łrste kommune, Borgholm, p√• √ėland fort√¶ller i min artikel, hvorledes at broen fra 1972 har vendt den negative befolkningsudvikling, og hun skriver bl.a: ¬ĽDe f√• stora f√∂retag som finns h√§r t.ex Guldf√•geln, Forsheda, Cementa hade inte kunnat utvecklas s√• positivt som de har om inte bron hade funnits.¬ę Thomas Idermark, der indtil for nylig var ordf√∂rande for √Ėlands N√§ringsliv, bakker op omkring denne holdning og kalder broen for en velsignelse og siger, at den har haft en dramatisk positiv betydning for √łen.

M√łn fik sin bro i 1943. Man kunne siden 1937 k√łre Faxe-√łl via Storstr√łmsbroen til Falster, s√• jeg n√¶gter at tro, at det er Far√łbroerne fra 1980, der lukkede bryggeriet i Nyk√łbing Falster, som Niels Stubkj√¶r h√¶vder i sit l√¶serbrev. M√•ske Niels Stubkj√¶r skulle pr√łve at sp√łrge politikere og erhvervsfolk fra M√łn og Lolland-Falster, om de har lyst til at undv√¶re deres broer til fordel for en dyr f√¶rgedrift med ganske f√• daglige afgange. De vil ryste p√• hovedet.

Slutteligt vil jeg lige kommentere Niels Stubkj√¶rs l√¶serbrev fra den 11. april, hvor han skriver noget om tunnelpriserne. Der er ingen, der kan sige noget om prisen p√• en tunnelgennemfart p√• nuv√¶rende. Det er bl.a. derfor, at vi har brug for forunders√łgelser. En tunnel vil give mulighed for togforbindelse til K√łbenhavn p√• under to timer og biltog med overfartstid under en time inklusive ombordk√łrsel, begge dele gerne i timedrift. Et m√•l vil naturligvis v√¶re at f√• bragt priserne ned p√• et lavere niveau end i dag, hvilket bl.a. vil v√¶re muligt pga. et betydeligt lavere energiforbrug end hurtigf√¶rgen.

Peter Andreas Harteg
Knarregårdsvej 5
Hasle

GŚ til oversigt for presseklip.