Bornholmtunnelen

Store ulemper ved fast forbindelse

Læserbrev i Bornholms Tidende 03-05-2006

P.A. Harteg skal have tak for sit fors√łg p√• et svar til mig i sit synspunkt den 26. april. Jeg har ikke l√¶st p√• www.bornholmertunnel.dk. om fordelene ved den faste ‚Äď gratis ‚Äď forbindelse mellem Svendborg og Rudk√łbing. Men jeg kan se ulemperne, den har medf√łrt: Langeland har ikke mere f√¶rgeforbindelse med byerne Lundeborg, Kors√łr, Nakskov og Kiel. Lohals blev en af Danmarks mest isolerede byer, da den faste Storeb√¶ltsoverfart ikke bare √łdelagde Sprog√ł, men satte en stopper for f√¶rgen Kors√łr-Lohals.

Harteg m√• vide, at Bornholm ikke er det eneste danske yderomr√•de, der er ramt af manglende udvikling og stor arbejdsfrihed. Selv om Vendsyssel-Thy har fem faste og gratis forbindelser til Midtjylland, g√•r det rigtig d√•rligt deroppe. Ogs√• her har Storeb√¶ltsbroen en stor del af skylden: Den gjorde det af med Gren√•-Hundested f√¶rgen, som var den direkte forbindelse mellem Nordsj√¶lland/K√łbenhavn og Nordjylland. Da jeg skulle bes√łge min ven i Nibe, der nu er flyttet til Bornholm, m√•tte jeg tage den store omvej over Fyn eller G√∂teborg-Frederikshavn, som er smukkest og mest afvekslende.

Harteg glemmer i sit svar at forklare mig grunden til, at det er s√• meget dyrere at k√łre fra K√łbenhavn til Ystad end den meget l√¶ngere og mere afvekslende rejse fra Helsing√łr til Ystad. Hvor dyrt det er med en fast forbindelse, kan man f√• et indtryk af ved at sp√łrge hos DSB om prisen p√• en togbillet K√łbenhavn H.-London. Den er nok dyrere end rejsen via Esbjerg-Harwich, som jeg benytter hver gang, jeg skal til England, og langt, langt dyrere end flyrejsen over Vesterhavet, som normale, travle mennesker lader sig n√łje med, fordi de ikke bryder sig om at rejse, men kun vil transporteres s√• hurtigt og billigt som muligt.

Hold skruen i vandet og dampen oppe!

Niels Stubkjær
H.C. Lumbyes Gade 10
K√łbenhavn √ė

GŚ til oversigt for presseklip.