Bornholmtunnelen


Troen på fremtiden

Læserbrev i Bornholms Tidende tirsdag 25. maj 2010
Af Jan Harvest

Forslaget til kommuneplan 2009 er en god drejebog for fremtiden. Visioner og overordnede m√•l synes ideelle - men der mangler operative, opn√•elige m√•l og mindstekrav til, hvorledes ¬Ľudbuddet¬ę skal v√¶re.

Da alt - desv√¶rre - p√• et eller andet tidspunkt strander p√• √łkonomien, s√• savner jeg et afsnit om √łkonomi, hvor der seri√łst redeg√łres for forventede indt√¶gter og udgifter - og dermed tydeligg√łr, hvorledes anl√¶gsudgifter og √łgede driftsudgifter til opn√•else af de mange visioner, m√•l m.v. kan realiseres. Man kan ikke tage planen alvorligt, hvis den √łkonomiske tro p√• gennemf√łrelsen ikke er til stede.
Troen på det fine ord! Hidtidige praksis har ikke givet borgerne tro på at man tager den nugældende plan alvorligt - ja, det efterlader det indtryk, at en kommuneplan blot er endnu en fin plan til reolen.
Man taler om en decentralisering, men mener man det? Ja, man antyder faktisk, at der skal decentraliseres helt ud til det faldef√¶rdige overfl√łdige h√łnsehus i skovkanten. Det lyder ikke realistisk.
Helt tilbage i 1970 ved vedtagelsen af planlovene talte man om en decentral udvikling - men vel og m√¶rke med centre med ca. 15 km afstand. Man b√łr derfor koncentrere udviklingen i servicecentrene med ca. 15 km afstand - frem for at sprede de sparsomme initiativer overalt til et meningsl√łst intet uden realistisk grobund. Dette betyder, at alle vil f√• max. 7-8 km til et rimeligt udbud af s√•vel privat som offentlig service.
Vi skal handle effektivt og rationelt. Et levende og aktivt Bornholm kr√¶ver, at man ikke for enhver pris hele tiden kan v√¶re rationel. Men det koster penge og er naturligvis dyrere end blot at koncentrere det hele p√• et sted. Det g√¶lder ogs√• indk√łb af varer og ydelser i al almindelighed.
Et levende Bornholm vil derfor altid være dyrere end et prisbevidst, rationelt Bornholm. Er man villig til at give den merpris?
Detailhandelen. Hvis der etableres flere discountbutikker uden for byernes handelscentre, s√• udmagres detailbutikkerne i bykernerne - der sker butiksd√łd, og byerne vil s√• fremst√• som kedelige golde gader uden liv. S√• vi bestemmer selv - hvad vil vi?
B√¶redygtig byudvikling. Naturligvis skal byudviklingen ske planm√¶ssigt - men det kr√¶ver ogs√•, at kommunen afs√¶tter midler og ressourcer til udarbejdelse af planer, samt l√łbende ajourf√łrer disse planer, som tiden ellers vil l√łbe fra. Vi har nok af eksempler p√• det modsatte, t√¶nk bare p√• ¬Ľhullet¬ę i Torvegade i R√łnne.
Borgerinddragelse. S√•fremt man √łnsker borgerinddragelse, s√• m√• man ogs√• ind imellem bide i det sure √¶ble og f√łlge massive borgersynspunkter (jf. klippesagen i Gudhjem).
Veje. Det vigtigste må være ikke at forringe vejene og stierne. Alt andet må betragtes som luksus i disse tider og henlægges til bedre tider.
Bl√łde trafikanter prioriteres f√łr h√•rde, og borgerne ¬Ľopdrages¬ę til at opf√łre sig p√¶nere i trafikken med ansvar overfor sine medtrafikanter. Det kan ikke v√¶re rigtigt, at alle trafikuheld henvises til manglende forbud, skiltninger osv. - hvor er individets ansvar?
Kollektiv trafik. Det synes himmelr√•bende naivt at forestille sig en stigende interesse for kollektiv trafik, hvis den forringes og/eller bliver dyrere. Tv√¶rt imod b√łr man som ved alle andre markedsf√łringer pr√¶sentere en virkelig god plan til mindre billetpriser, hvis den skal s√¶lge.
Visioner. Tja, her mangler jeg at f√• taget fat p√• at unders√łge, om det overhovedet er √łkonomisk forsvarligt og gennemf√łrligt at f√• etableret en tunnelforbindelse mellem Bornholm og Sverige - og s√• p√• baggrund heraf forkaste tanken eller arbejde videre med den, alt efter hvad unders√łgelsen viser.
Det ville da v√¶re sk√łnt bare s√•dan lige at sige ¬Ľnu tager vi til Sverige¬ę - og starte bilen uden hensyntagen til sejlplaner, flyplaner, meteorologiske forudsigelser, mekaniske komplikationer, sildekasser og hvad ved jeg.
En dr√łm? Ja, og hvad s√•, det m√• vi vel alle have lov til at have (det kaldes ogs√• en vision!).

 

GŚ til oversigt for presseklip.