Bornholmtunnelen

Tunnel til Bornholm er ikke et fatamorgana

 
Licitationen - 20. juni 2013 / Politik / Af Dan Bjerring
 
Hvis undergrunden mellem Skåne og Bornholm består af grundfjeld/granit kan en tunnel anlægges for en set i det store perspektiv ret så beskeden pris
 
INFRASTRUKTUR
Det kunne un√¶gtelig lyde som en aprilsnar. Men en gruppe af bornholmere bringer nu sp√łrgsm√•let om en kommende tunnel mellem Bornholm og Sk√•ne ind i infrastrukturdebatten.
Under Folkem√łdet pr√¶senterede den gamle provo Jacob Ludvigsen id√©en, som en gruppe p√• Bornholm har arbejdet for gennem en √•rr√¶kke:
- Jeg kan godt se, at det lyder ret vildt at ville bygge en af verdens l√¶ngste tunneler. Men det interessante er, at der formentlig er granit hele vejen, og at man kan bore sig igennem. Man kan ikke diskutere en tunnel, f√łr vi har svaret p√•, "hvad er der dernede?", og det er det, vi gerne vil vide. Det vil v√¶re fantastisk for Bornholm at f√• en fast, fleksibel forbindelse d√łgnet rundt og helt uafh√¶ngig af vind og vejr, forklarer Jacob Ludvigsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han peger på, at Bornholm i dag, foruden flyforbindelserne, er afhængig af stærkt forurenende færgeforbindelser nogle få gange daglig.
- Cowi vil lave en forunders√łgelse af forholdene mellem Sk√•ne og Bornholm for cirka 10 mio. kroner, og viser det sig, at der er tale om granit, hvad vi h√•ber, koster en tunnel m√•ske 10 mia. kroner. Det lyder af meget, men det offentlige tilskud til Bornholmsf√¶rgerne er over 200 mio. kroner √•rligt, og det er dyrere at have Bornholm liggende end F√¶r√łerne.
En tunnel kan skabe v√¶kst p√• Bornholm, og dermed kan statskassen spare en del af pengene b√•de til f√¶rgeoverfarten og i bloktilskud. Og s√• ved vi fra alle erfaringer, at nye trafikanl√¶g f√łrer til mere trafik, forklarer Jacob Ludvigsen, der indr√łmmer, at det kniber med at f√• lokalpolitikerne p√• Bornholm til at bakke op om projektet.
 
Godt eksempel
Netop F√¶r√łerne er if√łlge Jacob Ludvigsen et godt eksempel at henvise til for bornholmerne.
F√¶r√łerne indviede i 2002 en knap fem kilometer lang vejtunnel under Vestmannasund. Den gik knap 105 meter ned under havoverfladen og kostede "kun" 240 mio. kroner.
I 2006 √•bnede f√¶ringerne den 6,2 km lange Nord√łtunnel, som kostede under en halv mia. kroner.
Erfaringerne viser, at hvis der er tale om grundfjeld af granit, kan tunneller bygges for omkring 65-70 mio. kroner pr. km. Der er omkring 35 km mellem Vang og Sandhammaran i Sk√•ne - med op/nedk√łrsel kommer tunnelen nok op p√• over 40 kilometer, og s√• er det bare om at gange op.
 
Noget af et byggeprojekt
Pessimistisk set lander man p√• et bel√łb betydeligt under 10 mia. kroner.
De f√¶r√łske erfaringer med finansiering af tunneler i en undergrund af fjeld bekr√¶ftes af L√¶rdalstunnelen i Norge p√• 24,5 km til en samlet pris omkring 950 mio. kroner. Der blev anvendt omkring 3.300 tons spr√¶ngstof til tunnelbyggeriet, og der blev fjernet 1,65 mio. kbm fjeldmasse.
 
Mangler opbakning
Det lokale folketingsmedlem p√• Bornholm, Peter Juel Jensen (V), l√¶gger over for Licitationen ikke skjul p√•, at han gerne ser en tunnel til Bornholm, hvis det er √łkonomisk realistisk at bygge den, men samtidig erkender han, at det er sm√•t med den lokale politiske opbakning:
- Skal jeg som folketingsmedlem g√• ind i et seri√łst arbejde for at skaffe de 10 mio. kroner, det koster at f√• gennemf√łrt de n√łdvendige geologiske unders√łgelser af undergrunden, s√• kr√¶ver det, at der er lokal opbakning til projektet.
 
Udfordring
Peter Juel Jensen sl√•r fast, at "n√•r bornholmere udfordres, finder de l√łsningsmuligheder":
- Bornholm har idag et lavt skattegrundlag og en befolkningssammensætning, der er helt skæv. Der er ingen unge mennesker tilbage, og det skyldes ikke mindst, at Bornholm ikke er tilstrækkelig tilgængelig. Vi har i århundreder været afhængige af sejlads.
Vi kan ikke i dag selv finansiere f√¶rgerne, det g√łr andre for os, og de skruer op og ned for frekvensen og priserne. Det g√łr det dyrt at bo p√• Bornholm, og vi er ikke s√• tilg√¶ngelige som vi kunne v√¶re over for turisterne. En god infrastruktur s√¶tter skub i tingene og skaber bedre basis for bos√¶tning, siger Peter Juel Jensen.
 
Licitationen - Byggeriets Dagblad har forg√¶ves fors√łgt at f√• en kommentar fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og hans partif√¶lle fra Bornholm Jeppe Kofod.
 

GŚ til oversigt for presseklip.