Bornholmtunnelen


Tunnelprojekt til grin?

SYNSPUNKT BORNHOLMS TIDENDE 24. APR 2015 KL. 15:00

Af: Poul Aksel Eriksen, Aakirkeby

I en ledende artikel i vores avis den 16/4 skriver vores chefredaktør, at han er ved at bryde ud i grin, nür han hører om tunnelprojektet. Det er han ikke den eneste, der gør, men fÌlles for dem, der für et grineanfald, er, at de ikke aner, hvad de griner af.

De slynger om sig med de milliarder, det koster at bygge en tunnel mellem Lolland og Tyskland, men det er jo ikke det, det drejer sig om. Jeg mü med skam indrømme, at jeg ogsü har vÌret meget skeptisk, men min kloge svigersøn lokkede mig for et par ür siden til et orienteringsmøde om en tunnel med to eksperter, og der sü jeg lyset. Hvis bare chefredaktøren havde haft tid til at sÌtte sig ind i sagen, sü var han ogsü güet meget aktiv ind for at fü undersøgt, om det er muligt at fü bygget en tunnel mellem Bornholm og Sverige.

Det er uden for enhver diskussion, at en tunnel vil vÌre en kÌmpe fordel for en del af vores borgere. Min svigersøn, der rejser over 100 til 120 dage om üret, ville have meget glÌde af ikke at vÌre afhÌngig af en fÌrge og kunne rejse fra og til Bornholm døgnet rundt.

Det er intet problem at bygge en tunnel, erklÌrede eksperten pü mødet, han havde bygget mange lignende tunneler i süvel Norge som pü FÌrøerne, hvor man havde forbundet mindre øer med fü indbyggere med større øer, men han kunne ikke fortÌlle os, om vores tunnel ville koste 15 eller 50 milliarder, men et sted der imellem. Det kom an pü to ting.

For det første, hvor stor vi ville have den? Det ideelle ville vÌre en tunnel med to kørebaner, süledes at man døgnet rundt kunne køre fra og til øen, men en tunnel med en kørebane ville ogsü vÌre et kÌmpe fremskridt. TÌnk sig at erstatte de nuvÌrende tre afgange med 24 muligheder hvert døgn for at komme frem og tilbage?

For det andet, hvad vil en südan tunnel koste? Det kommer simpelthen an pü havbunden, det er det, undersøgelsen skal klargøre. En boret tunnel er langt den billigste, men hvis der er en porøs havbund, skal tunnelen forstÌrkes med en betonkappe, og sü bliver det dyrere, og det er ikke sikkert, at den korteste vej er den billigste.

Ja, men hvad med pengene, vil vores redaktør nok sige. Ja, nür man køber et hus, kan man lüne til 2 eller 3 %, og hvis staten giver en lünegaranti, burde vi ogsü kunne lüne til denne lave rente, og vi har jo nogle penge. Dels dem, der afsÌttes pü finansloven hvert ür til vores trafik, og det vi betaler for, at vi og vores fragt skal transporteres fra og til øen. Dette beløb burde kunne forrente en temmelig stor milliard-anlÌgsinvestering.

Men som sagt: Prisen kender vi først, nür undersøgelsen er gennemført, og jeg fatter ikke, at vores politikere ikke følger i Peter Juel Jensens fodspor og støtter, at der bliver lavet en undersøgelse, og at vores chefredaktør ikke skriver den ene leder efter den anden, hvor han anbefaler en südan undersøgelse. Selvom han er bange for at blive til grin, for det er ingen skam at blive til grin, hvis det skyldes modpartens uvidenhed.

KÌre tunnelforening, kÌmp videre, uanset om folk tror, I er tossede eller ej. Nu nÌrmer folketingsvalget sig. Kontakt samtlige kandidater og hør om deres mening om en undersøgelse, og offentliggør deres svar, sü vi ved, hvor skal stemme, nu nür valget snart kommer.

Svar:
KĂŚre Poul Aksel Eriksen.
Tak for dit læserbrev. Jeg bliver nødt til at præcisere: Jeg er ikke ved at bryde ud i grin over planerne om en tunnel mellem Sverige og Danmark, selvom jeg er skeptisk. Jeg fortæller i lederen om folks reaktion, som jeg har mødt den “ovre”.

Venlig hilsen
Søren Christensen
Chefredaktør, Bornholms Tidende

http://tidende.dk/?Id=64096


Gĺ til oversigt for presseklip.