Bornholmtunnelen

Sammenlignet med Femern

Skrevet af Peter Andreas Harteg, 26. november 2008

Femern forbindelsen er et dansk ejet projekt, dvs. Danmark skal projektere, anl√¶gge, drive og finansiere forbindelsen fra kyst til kyst. Projektet ventes at koste 32,8 mia. kr. i 2008 priser. Heraf ventes EU at st√łtte med mindst 10 pct., svarende til ca. 3,3 mia. kr. Der er allerede givet tilsagn om de f√łrste 2,5 mia. kr. Danmark fasts√¶tter taksterne for brugen af forbindelsen. Tilbagebetaling af anl√¶gsomkostninger inkl. renter for hele forbindelsen og danske landanl√¶g ventes at kunne ske inden for 30 √•r efter √•bningen. Danske landanl√¶g ventes at koste 7,2 mia. kr.

En fast forbindelse mellem Tyskland og Danmark over Femern, vil utvivlsomt komme tyskere (og svenskere) mere til gavn, end en tunnel mellem Bornholm og Skåne vil gavne svenskerne. Alligevel er det den danske stat, der finansierer stort set hele projektet.

Ingen ved noget konkret om prisen på en tunnel mellem Bornholm og Skåne.

Med Femern er der tale om 19 km dobbeltsporet jernbane og en firesporet mortorvej for i alt i omegnen 40 mia. kr. En næsten dobbelt så lang forbindelse af samme kaliber mellem Bornholm og Skåne vil sandsynligvis koste det dobbelte, og et sådan projekt er urealistisk.

En fast forbindelse mellem Bornholm og Sk√•ne beh√łver ikke at have helt samme dimensioner - hvis en enkeltr√łrs biltunnel sikkerhedsm√¶ssigt kan accepteres, kan den muligvis bygges for en pris under 10-20 mia. kr. Sammenholdt med den √•rlige st√łtte p√• 130 mio. til trafikken, en nuv√¶rende oms√¶tning p√• trafikken op mod en ¬Ĺ mia/√•rl og samlede statstilskud til Bornholm p√• op mod 1 mia/√•rl (som forh√•bentlig kan bringes ned, hvis √łen form√•r at vende udviklingen), s√• er der nogle gode argumenter for, at staten b√łr garantere l√•nene.