Bornholmtunnelen

Sammenlignet med Kanaltunnelen

Skrevet af Peter Andreas Harteg, 24. juli 2006

En tunnel mellem Bornholm og Skåne kommer i længde og dybde til at ligne tunnelen under Den Engelske Kanal. Kanaltunnelen er 50 km, hvoraf de 39 km er under havet.

Kanaltunnelens gennemsnitsdybde er 45 meter under havets bund, og jernbanen er p√• det dybeste sted 115 meter under havets overflade. Til sammenligning er der h√łjst 50 meter dybt mellem Bornholm og Sverige, og en stor del af vejen er dybden 20-30 meter.

Byggeprisen

Kanaltunnelen er ikke et eksempel at f√łlge, men et at l√¶re af. Prisen for Kanaltunnelen var over 100 mia. kr. (omkring 10 mia. engelske pund). Med en budgetoverskridelse p√• 80 procent har selskabet bag tunnelen v√¶ret p√• fallittens rand i mange √•r.

Priserne for bygning af tunneler er faldet, siden Kanaltunnelen blev bygget. Kanaltunnelen var et ambiti√łst pilotprojekt forud sin tid. Teknologi og knowhow har udviklet sig siden ‚Äď is√¶r inden for borede tunneler. Storeb√¶ltstunnelen, der √•bnede 1997, kostede til sammenligning den halve pris pr. km.

Spr√¶ngte unders√łiske vejtunneler i Norge og p√• F√¶r√łerne bygges i disse √•r s√• billigt, at det n√¶sten ikke er til at forst√•. Den 29. april i √•r √•bnede den 6,2 km lange Noroyatunnilin, der koster under en halv mia. kr. Hvis den samme teknologi kunne bruges til en Bornholmtunnel, ville prisen for de 35 km til Sverige blive under to mia. kr. Et umiddelbart bud p√• en Bornholmtunnel, der har lydt fra en tunnelekspert, er en pris p√• omkring 10 mia. kr.

Passagertal

I 2004 havde Bornholmstrafikken sammenlagt 1.166.806 passagerer p√• Ystad- op Kbh/K√łge ruterne (dertil kommer Sassnitz 112.304 pax). Der var i alt 228.281 personbiler p√• Ystad- og Kbh/K√łge ruterne (dertil 29.306 biler p√• Sassnitz).

Kanaltunnelen havde i 2004 ca. 15 mil. passagerer og 2.101.323 biler. Der var altså kun knap 13 gange så mange passagerer og kun lidt over ni gange så mange biler i Kanaltunnelen, som trafikken til og fra Bornholm. Her sammenligner vi med en tunnel mellem Frankrig og England, der begge har omkring 59 mil. indbyggere - sammenlagt mere end 2.740 så mange mennesker, som vi er på Bornholm.

Gennem Kanaltunnelens 11 √•r har der v√¶ret 177 millioner passagerer gennem -  svarende til tre gange befolkningen i England. Det vil tage under 10 √•r, f√łr et passagerertal svarende til tre gange Danmarks befolkning vil have v√¶ret gennem Bornholmtunnel.

Man kan forvente en betydelig for√łgelse i trafikken til og fra √łen, n√•r der kommer en tunnel. Det vil og skal naturligvis aldrig komme op p√• samme niveau som mellem Frankrig og England, men en for√łgelse p√• f.eks. 100% vil nok v√¶re til at leve med. En stor del af trafikfor√łgelsen vil g√• fra Bornholm til Sk√•ne og K√łbenhavn, hvor der vil blive bedre mulighed for at pendle til arbejde. Man kan s√¶tte en lav pris for fastboende p√• Bornholm og begr√¶nse tilstr√łmningen af g√¶ster til √łen ved at fasts√¶tte en h√łjere pris for bes√łgende.

Billetprisen

Den billigste bil-billet i Kanaltunnelen koster 39 ¬£ = 430 kr. Kan det g√łres billigere i en Bornholmtunnel?

I 2006 er den billigste bilbillet til Ystad 717,- lavs√¶son og 947,- h√łjs√¶son. Der er rabatordning, og s√• er vi nede p√• omkring Euro-tunnel pris. Statens drifttilskud til BornholmsTrafikken gives naturligvis ogs√• til passager- og godsbefordring, men tager man tilskudet og dividerer med antallet af personbiler, svarer det til 565 kr. pr bil.

Oliepriserne er stadig p√• vej op - og seneste unders√łgelser viser, at bornholmerne er mest interesseret i kort overfartstid. Derfor er det forventeligt at priserne p√• hurtigf√¶rgen stiger de kommende √•r. Et tog bruger betydeligt mindre energi og vil kunne k√łre p√• ren energi, der er betydeligt billigere.

Links:

Eurotunnel trafiktal