Bornholmtunnelen

Sprængt, boret eller sænket

Spørgsmålet er, om undergrunden mellem Sverige og Bornholm er hård nok, til at man kan nøjes med at sprænge sig vej. I Norge og på færøerne behøver man ikke at støbe en betonkappe omkring tunnelrøret, da klipperne er hårde nok. Så måske bliver man nødt til at overveje nogle noget dyrere teknikker - en boret tunnel eller en sænketunnel.

Verdens længste sænketunnel er Drogden i Øresund på lidt over 4 km, som har kostet knap en milliard kroner pr. kilometer. Forskellen på dybden - omkring 20 meter i Øresund og cirka 50 i Bornholmsgattet - kan måske betyde noget prismæssigt, men det skulle kunne lade sig gøre med en så dyb sænketunnel: Sund&Bælt yder rådgivning til et 2 km langt sænketunnelprojekt under Bosporus Strædet, hvor dybden er 75 meter.

Storebælts østtunnel, der er en boret tunnel, er 8.067 m og har også kostet omkring en milliard kr. pr. kilometer.