Bornholmtunnelen

Typiske fordomme

Der er for dybt

St√łrste dybde i Bornholmsgat er omkring 50 meter. S√łr-Tr√łndelag Hitra tunnelen i Norge (5305 meter) fra 1994 er hele 264 meter dyb.

Der er for langt

De længste tuneller er Sei-kan i Japan på 53.850 m og Eurotunnel mellem Frankrig og England på 50.450 m. Der er kun cirka 35.000 meter mellem Bornholm og Skåne.

Jeg vil ikke blive landfast med svenskerne

En tunnel til Sk√•ne er ikke ensbetydende med, at bornholmerne bliver landfast med svenskerne. Der er f.eks. ogs√• lagt str√łm- og telekommunikationskabler ned mellem Sk√•ne og Bornholm uden at √łen derved er blevet landfast med Sk√•ne.

Bornholm skal ikke oversv√łmmes af 1-2 dages turister

Problemet kan til dels l√łses ved at indf√łre en prispolitik, der kommer fastboende og pendlere til gode, og som begr√¶nser antallet af kortidsturister.

Svenskerne vil nok ikke tillade det

Bornholmtunnel.dk har f√•et en del positive tilkendegivelser fra svenskere, og har endda solgt flere T-shirts til sydsvenskere. Bornholm blev afst√•et fra Danmark sammen med Sk√•ne, Halland og Blekinge i 1658, og mange sydsvenskere har en meget n√¶r tilknytning til Danmark og Bornholm og betragter sig ikke som svenskere, men sk√•ninger.

Det lykkedes os at f√• √ėresundsbron - Bornholmtunnelen er en naturlig videref√łrsel af en fast forbindelse mellem Bornholm og det √łvrige danske land. 

En tunnel bliver s√• dyb, at den kommer til at g√• op i Almindingen

Der er en vandrehistorie om, at nogle eksperter har beregnet, at en tunnel kommer s√• dybt ned, at den kommer til at skulle g√• op i Almindingen.

www.flaamsbana.no er et eksempel på en jernbane med en stigning på over 850 meter på ca. 20 km - eller cirka den samme distance som strækningen Vang-Almindingen.

Knap de f√łrste 10 km. udfor Vang er der kun 20-30 meter dybt. Hvis tunnelen bygges 50 meter under havoverfladen, vil den kunne f√łres op kort inde p√• land, f.eks. i det sydlige granitbrug ved Vang.