Bornholmtunnelen

Fjern centraliseringen: Byg en tunnel

R√łnne vil f√• en langt mere ydmyg placering i det bornholmske samfund:

Bornholms Tidende, tirsdag 14. februar 2012 kl: 15:00 af: Freddie Ottenheim, Listed

Den bornholmske centralisering - med samling af alle √łens levedygtige faciliteter udi R√łnne - sv√¶ver ikke l√¶ngere som en risiko i luften.

R√•dhusets placering i R√łnne er den sidste brik frem til den lodrette kendsgerning, at Bornholm i dag er blevet en √ł uden demokratisk balance.

Lokalpolitikerne beh√łver ikke sende os flere l√łgne og t√•gesnak - om at de ogs√• vil se p√• den slags sager ud fra en demokratisk synsvinkel. Ordet l√łftebrud er blevet ogs√• en bornholmsk sportsgren (hvis det da ikke har v√¶ret det hele tiden). Vi kan omskrive Admiralens Vise s√•ledes:

¬ĽFlyt aldrig fra R√łnne
- lad de andre flytte
her får du alt - i sus og dus
som kommunen vil beskytte¬ę

Forskelsbehandling blandt √łens borgere er evident, og til os, der bor i udkants-Bornholm, fremst√•r realiteterne klart og tydeligt: Der er ikke mere at sl√•s for, vi har tabt kampen for et anst√¶ndigt liv og virke uden for R√łnne, fordi vi mister alle vore st√łttefaciliteter, og vi vil fortsat blive underkendt, uanset vi m√•tte v√¶lges ind i √łens ¬Ľdemokratiske¬ę organer. Tilbage til os er blot placeringen som - Bornholms nyttige idioter.

Netop i en s√•dan situation vil det give rigtig god mening at bygge en tunnel mellem Bornholm og Sverige. Ogs√• selv om jeg personligt er imod en s√•dan (pest eller kolera?). For hvad vil der ske, hvis der kommer en tunnel? Jo, R√łnne vil miste sit monopol p√• stort set alt - og visne...

Det begynder allerede i samme sekund, tunnellen √•bnes for trafik. Pr√¶cis p√• denne dag vil R√łnne miste f√łrst sin status som √łens trafikknudepunkt! Katamaranen har sejlet sin sidste tur, terminalen p√• havnen er gabende tom, og de flere gange daglige kaskader af rejsende, der v√¶lter op igennem byen - og bes√łger de handlende - kommer ikke mere!

Butikkerne vil g√• glip af tusinder af str√łgkunder, der lige skal have de sidste varer med hjem, inden de farer videre ud p√• √łen. Og selvf√łlgelig vil det v√¶re absurd at forestille sig, at bussernes udgangspunkt fortsat bliver fra f√¶rgeterminalen p√• havnen, n√•r der ikke mere kommer f√¶rger og mennesker ad den vej.

Det n√¶ste bliver, at al varelevering ud til √łen nu ikke l√¶ngere udg√•r fra R√łnne. Nej, varedistribution til hele √łen vil ske direkte ud fra tunnellens munding p√• Nordlandet. Herfra sendes varerne direkte til Allinge, Gudhjem, Nex√ł og Aakirkeby og selvf√łlgelig til - R√łnne.

Der er vel ingen, der tror p√•, at transportsektoren f√łrst vil k√łre alle varerne fra tunnellen til R√łnne - for derefter at k√łre dem tilbage til Allinge, Gudhjem, Hasle osv.? Hallo! En k√łrt kilometer med en bemandet lastbil koster - afh√¶ngig af st√łrrelse, br√¶ndstofforbrug og afskrivninger - et sted mellem 15 og 20 kr. Og med de priser k√łrer man ikke f√łrst en stor omvej til R√łnne - bare fordi man ¬Ľplejer¬ę at k√łre ud herfra.

Nej, alle transport- og distributionscentre etablerer sig ved mundingen af tunnellen - og andre, tilst√łdende erhvervsgrene f√łlger trop. R√łnne vil dag for dag miste virksomheder, penge, oms√¶tning - og visne...

Og med virksomhederne flytter ogs√• medarbejdere ud af byen, for de vil bo i n√¶rheden af der, hvor det sker. Huspriserne i R√łnne vil rasle ned - og huse vil st√• tomme. R√łnne er pludselig blevet til udkants-Bornholm. Tunnellen vil ramme R√łnne som en klaphammer!

Omvendt vil strækningen mellem Hasle og Allinge-Sandvig opleve et gigantisk opsving - med nye boliger, der skyder op, mange nye forretninger og arbejdspladser.

Kun fantasien s√¶tter gr√¶nser for, hvad Nordlandet kan f√• ud af tunnellen. R√łnne vil f√• en langt mere ydmyg placering i det bornholmske samfund - og blive en mere j√¶vnbyrdig konkurrent til √łens andre byer. Og lige netop d√©t vil m√•ske skabe bedre balance - og is√¶r et bedre demokrati - her p√• √łen.

http://tidende.dk/?Id=33710

 

GŚ til oversigt for presseklip.