Læserbrev i Bornholms Tidende.

Den nye grønne vej til Bornholm!

Bornholms muligheder for at indgå i det øvrige Danmark og Nordens fremtidige trafikale infrastruktur, knytter sig etableringen af en fast forbindelse mellem Skåne og Bornholm.

I foreningen BORNHOLMTUNNEL, ønsker vi en tunnelforbindelse, – en løsning der andre steder i verden allerede har vist sit værd, både her i landet eksempelvis på Storebælt, og andre i lande, – -under den engelske kanal, hvor der afgår biltog med 15 min. mellemrum og til en pris af 31 £,. – Af andre eksempler kan nævnes den senest åbnede tunnel under Alperne på ca. 57 km., – i Norge har man bygget ’Lærdalstunnelen’ på ca. 24,5 km, og er i gang med at bygge en firesporet motorvejs forbindelse fra Stavanger langs kysten til Trondhjem under fjordene med en dybde på mellem 350 og 400 meter. – På Færøerne har man senest indviet ca. 12 km tunnel mellem Streymoy og Eysteroy med en forgrening under havet til to destinationer og vil inden for de næste ca. 10 år forbinde 90 % af øernes befolkning med tunneler. – – – I Tyrkiet har man i flere år kunne køre under Bosporusstrædet med tog, – i en tunnel bygget i et geologisk uroligt område, og der kan nævnes mange flere eksempler.

– Kort sagt teknikken til etablering af tunneler er igennem alle disse år blevet forfinnet og forbedret, – bl.a. sprænger man ikke klipperne i samme omfang som tidligere, men benytter bl.a. mikrobølger, – eller sprøjtestøber direkte i klipperne, hvis de porøse.

I det seneste trafikforlig på Christiansborg er Bornholm stort set ikke nævnt, men det ville formentlig være imødekommet, hvis et samlet Bornholm havde bedt om 25 – 50 mill. kr. til en undersøgelse af de eksakte muligheder for etableringen af en tunnelforbindelse. 

Og der er da også gode krafter på øen som støtter ideen, eksempelvis forbundsfmd. Klaus Holm. Men det er nødvendigt at hele det politiske spektrum bakker op. 

– Og hvorfor skal man så bakke op?

Kort sagt, fordi det udvikler samfundet på alle områder: viden, økonomi,samhandel,sociale relationer, samt mm. – se blot på Storebælt, i Juli i år passede ca. 1350000 biler ny rekord.

Og så økonomien, ja Storebælt er betalt i 2032, og sådanne anlæg forventes under normale forhold at have holdbarhed på ca.120 år, (men den ældste tunnel som stadig er brug, er fra 1848 og bygget under Themsen i London) – med anlægssum på eks. 10 mld. kr. giver det en årlig omk.

84-85 mill. i afskrivning, mod årligt tilskud i dag på ca.365 mill. kr. – så hvor længe har Bornholm råd til vente?

Og så er der selvfølgelig en ENORM daglig miljøbelastning i Co2, samt den endnu ikke undersøgte støjbelastning fra skibsskruer og vandturbiner på havpattedyr og fisk mm.(tænk blot på hvalernes sang, som transmiteres tusindvis af kilometer gennem havet).

Så, – hvis du også syntes, at det ville være godt med en fast forbindelse, så meld dig ind i foreningen , og vær med til at give vore synspunkter endnu større vægt.

Du finde os på Bornholmtunnel.dk ell. Facebook.

Karsten Brodersen

næst.fmd.

Bornholmtunnel

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.