Klima og miljø:
- Vi ved at vejret er blevet voldsommere med flere storme og mere regn, og klimaforskere forudser at det bliver sådan i fremtiden.
- Færger er afhængig af vejrlig, det er en tunnel ikke. Opkørsel vil foregå et stykke inde i landet, både på Bornholm og i Skåne, en tunnel er derfor en stabil og fremtidssikker transportkorridor.
- En tunnel vil kunne nedsætte CO2 udslip og støtte op om Bright Green Island strategien.
Praktiske forhold:
- En tunnel vurderes til en levetid på omkring 125 – 175 år. Dvs. i 100 år skal man ikke drøfte færgeforlig, tonnage og priser
- Der vil blive en del arbejdspladser i byggeperioden
- Det vil være slut med dage uden forbindelse til omverdenen, som nu pga. vejr og bølgehøjde
- En tunnel er en sikker transportvej
Bud på mulig løsning:
- Geologien tilsiger umiddelbart en TBM boret tunnel løsning
(andre løsninger kan dog ikke udelukkes før de er vurderet nærmere). - Klippe tunnel under Bornholm
- Bornholmer vejtunnel ville sætte rekord som verdens længste.
- Sikkerhed og tryghed i så lang en vejtunnel er vigtige parametre.
- Banetunnel (evt. biltog) er nok mere sandsynlig end vejtunnel.
- 2-løbsløsning eller 1-løbs-2-cellet løsning vil give højere sikkerhed, højere kapacitet og højere driftssikkerhed end 1-løbsløsning med kun 1 spor.
Dansk erfaring med tunnelbygning:
“Her i landet har jeg kun været involveret ved Storebælt og Øresund, men jeg har været med til at bygge mere end 30 tunneler af forskellige typer rundt omkring i verden. Siden Christiani & Nielsen konstruerede den første betonsænketunnel i Rotterdam i 1938, har danske ingeniører udviklet en stærk tradition for at kunne noget med tunneler,”